ایجاد یک فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین بدون شک ایده ای منظم و عالی برای راه اندازی یک کسب و کار جدید پولساز یا گسترش کسب و کار فعلی و افزایش درآمد شما خواهد بود. اگر به این موضوع فکر کرده اید اما دقیقا نمی دانید از کجا شروع کنید و چه مراحلی را طی کنید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. این مقاله بر اساس تجربه راه اندازی بسیاری از فروشگاه های اینترنتی نوشته شده است، بنابراین راه حل های ارائه شده کاملا تست شده است و شما را از اتلاف وقت در تست و اشتباه در بخش های مختلف محافظت می کند.
طبق یک نظرسنجی، در سال 2019، حدود 2 میلیارد نفر از فروشگاه های آنلاین خرید اینترنتی انجام دادند. این تعداد خرید اینترنتی که در حال افزایش نیز می باشد، ظرفیتی بالقوه و منحصر به فرد است. علاوه بر آمارهای جهانی، با بررسی دقیق شرایط کشورمان، می توان شرکت های زیادی را یافت که با استفاده از فرصت های آنلاین توانسته اند فروش زیادی داشته باشند. خب اگر شما هم علاقه مند به ورود به این فضا هستید تا انتها با ما همراه باشید.
نحوه راه اندازی فروشگاه آنلاین و اینترنتی چگونه است؟
بر اساس پیش بینی کارشناسان فناوری اطلاعات و اینترنت، ارزش صنعت خرید آنلاین در آینده به 2 تریلیون دلار خواهد رسید که سریع ترین نرخ رشد را در بین سایر بازارها به خود اختصاص می دهد. اگر دستی در آتش کسب و کار و سودآوری دارید، این فرصت بسیار بزرگی است که باید در نظر بگیرید.
رشد کسب و کار اینترنتی در ایران همچنان ادامه دارد و با سرعت بالایی در حال افزایش است. فرقی نمی کند قبلاً فروش داشته باشید یا نه، محیط فروشگاه اینترنتی با ظاهر زیبا، زبان زیبا و پیله های همیشگی کاملاً متفاوت است. هر کسی با هر بودجه ای می تواند فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کند و محصولات خود را بفروشد.
ساخت و کسب درآمد از یک فروشگاه اینترنتی فراتر از ایجاد یک وب سایت است. در این مقاله می خواهیم قبل از اینکه به راه اندازی فروشگاه اینترنتی فکر کنید، شما را با مراحل مختلف ایجاد فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم:
- محصولی را که می خواهید بفروشید مشخص کنید
- بازار و مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید
- با یک کارشناس تجاری مشورت کنید
- با کمک مشاور طرح کسب و کار خود را تهیه کنید
چند دلیل راه اندازی فروشگاه اینترنتی
بازار آنلاین به دلیل ایجاد یک فروشگاه آنلاین بسیار رقابتی است. بنابراین، شما باید بتوانید خود را از رقبای خود متمایز کنید. در زیر دلایل ایجاد فروشگاه اینترنتی را توضیح خواهیم داد:
1. در دسترس بودن محصول
اولین دلیل ایجاد فروشگاه اینترنتی این است که مشتریان شما می توانند 7 روز در هفته به محصولات شما دسترسی داشته باشند. یعنی برخی از مشکلاتی که در فروش حضوری از پایان ساعت کاری تا تعطیلی فروشگاه در روزهای تعطیل وجود دارد، اصلا در فروش اینترنتی پیش نمی آید. در واقع تجارت الکترونیک یکی از راه های اطمینان از رفاه و نیاز مشتریان است و تنها با چند کلیک ساده، سفارشات مشتریان ثبت و به درب منزل ارسال می شود.
2. جذب مشتریان جدید
فروشگاه آنلاین نه تنها باعث تقویت برند و بهبود روابط شما با مشتریان می شود. زمانی که یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی می کنید؛ شما می توانید بازدید وب سایت خود را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل افزایش دهید. این دلیلی برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی است که می تواند منجر به جذب مشتریان جدید برای کسب و کار شما شود.
3. هزینه های راه اندازی کمتر
هنگامی که یک فروشگاه آنلاین دارید، می توانید محصولات متنوعی را برای فروش در فروشگاه خود قرار دهید. بدون نگرانی در مورد اجاره یک فروشگاه بزرگتر یا هزینه های سربار یک فروشگاه فیزیکی. علاوه بر این، می توانید بسیاری از محصولات را بدون نیاز به انبار و هزینه های ذخیره سازی در فروشگاه خود بارگیری کنید. در این صورت مشتریان شما دیگر با محدودیت تعداد سفارش مواجه نخواهند شد و می توانند هر تعداد محصول مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی شما خریداری کنند. در واقع یکی از دلایل راه اندازی فروشگاه اینترنتی سودآوری آن است که در آن هیچ هزینه ای مانند حقوق پرسنل، اجاره فروشگاه و پرداخت قبض وجود ندارد.
4. ارتباط هدفمند
یکی از دلایل راه اندازی فروشگاه اینترنتی این است که بتوانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده کنید تا متوجه شوید مشتریان شما چه محصولاتی را بیشتر خریداری می کنند. نتایج این تحلیل می تواند به استراتژی بازاریابی شما کمک کند و ارتباط شما با مشتریان را هدفمندتر کند. در واقع داده هایی که از طریق برقراری ارتباط با مشتریان و تحقیق در مورد نیازهای آنها به دست می آید. آنها می توانند به شما در ارائه پیشنهادهای شخصی، تخفیف های ویژه و سایر خدماتی که در بازدیدهای بعدی مشتریان از فروشگاه خود می خواهید به آنها کمک کنند. با این روش دیگر وقت مشتری برای جستجوی محصولات تلف نمی شود و مشتری محصول مورد نظر را سریعتر پیدا می کند.
5. دسته بندی محصولات خاص را نمایش دهید
در فروشگاه اینترنتی، این امکان وجود دارد که محصولاتی را که فکر میکنید در بین محصولات پرفروش، محبوب یا پربازدید، یا فروش بهتری دارند، به مشتریان خود نشان دهید. این یکی از دلایل ایجاد یک فروشگاه آنلاین است تا مشتریان جدید بتوانند متوجه شوند که مشتریان قبلی شما چقدر از محصولات شما راضی بوده اند. در واقع با نمایش لیستی از بهترین محصولات خود، مشتریان جدید را تشویق به خرید از آن محصولات می کنید. به همین دلیل است که راه اندازی یک فروشگاه آنلاین یک استراتژی عالی در نظر گرفته می شود که با تمرکز بر روی آن می توانید به راحتی مشتری پیدا کنید و درآمد بیشتری کسب کنید.
6. معرفی برند به مخاطب
دلیل ایجاد فروشگاه اینترنتی نیز می تواند به افزایش آگاهی از برند شما مربوط باشد. این آگاهی از برند به مشتریانی که شما را به اندازه کافی می شناسند محدود نمی شود. بلکه به دلیل ایجاد فروشگاه اینترنتی، برند و هویت تجاری شما برای عموم و مخاطبان شناخته می شود. این ویژگی می تواند فروش و درآمد شما را دو برابر کند. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین به دنبال راه هایی برای معرفی برند خود به مخاطبان گسترده هستند.
برخی از این کسبوکارها به دلیل راهاندازی فروشگاه آنلاین، با ارائه یک محصول آزمایشی رایگان، به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستند. در این صورت در صورت رضایت مشتری از نمونه آزمایشی، مطمئناً این محصول و برند را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کند و در نتیجه ادامه این روند، فروش زیادی را برای این فروشگاه به همراه خواهد داشت. همچنین در نتیجه تعداد بررسی های ثبت شده محصول افزایش می یابد که کیفیت محصولات را تضمین می کند.
7. مدیریت فروشگاه با کمترین تجهیزات
یکی از دلایل راه اندازی فروشگاه اینترنتی این است که برای راه اندازی فروشگاه و افزودن محصولات خود به تجهیزات زیادی نیاز ندارید. برای این کار کافی است از یک سیستم یا لپ تاپ متصل به اینترنت استفاده کنید. هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود، حتی نیازی به خرید محصولات به صورت عمده ندارید. زمانی که سرمایه اولیه کافی برای خرید محصولات ندارید، بسیار مفید است. در این روش که دراپ شیپینگ نامیده می شود، می توانید با یک تولید کننده یا عمده فروش قرارداد ببندید. بنابراین در صورت سفارش از طرف مشتری، سفارش مستقیماً از انبار سازنده برای مشتری ارسال می شود.
8. وفاداری مشتری
برای ایجاد مشتریان وفادار به یک برنامه وفاداری مناسب نیاز دارید که نیاز به حضور یک فروشگاه آنلاین دارد. حساب های کاربری مشتریانی که به دلیل ایجاد یک فروشگاه آنلاین دریافت می کنید به عنوان یک پایگاه داده برای شما عمل می کند. مزیت این بانک اطلاعاتی این است که می توانید با ابزارهای بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ یا سامانه های پیامکی، تخفیف ها و محصولات جدید خود را به مشتریان خود اطلاع دهید. از سوی دیگر، پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود بسیار مهم است که بتوانید ارتباط خود را با مشتریان خود حفظ کنید و آنها را به خرید مجدد از فروشگاه خود تشویق کنید.
با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی دیگر نیازی نیست نگران یافتن مکانی برای فروش محصولات خود باشید. در تجارت الکترونیک، فروشگاه آنلاین خود را با دریافت یک دامنه و هاست راه اندازی می کنید که نام سایت شما و جایی است که فایل های وب سایت خود را آپلود می کنید. سپس به راحتی می توانید محصولات خود را در فروشگاه خود قرار داده و در سراسر جهان به فروش برسانید. یعنی با توجه به ایجاد فروشگاه اینترنتی نیازی به داشتن چندین ویترین برای نمایش محصولات خود ندارید و به راحتی می توانید کسب درآمد کنید.
10. جمع آوری داده های بازدید کننده
یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی، جمع آوری داده های بازدیدکنندگان است. به دلیل راه اندازی یک فروشگاه آنلاین، برای اهداف استراتژیک شما بسیار مهم است که بتوانید اطلاعاتی در مورد بازدیدکنندگان مانند آدرس ایمیل آنها در هنگام تعامل با وب سایت خود دریافت کنید. با این کار می توانید لیستی از ایمیل های مخاطبان خود داشته باشید و از آنها برای ارسال تبلیغات یا تخفیف های ویژه استفاده کنید. این می تواند فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
11. پردازش سفارش
پردازش سریع و ارسال به موقع سفارش ها از عوامل حیاتی در ایجاد رضایت مشتری است. این می تواند دلیلی برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین باشد که به شما در پردازش سریع سفارش کمک زیادی می کند.
12. می توانید هر تعداد محصول را با سایت فروشگاهی بفروشید
هنگامی که تعداد مشتریان افزایش می یابد، فرآیند خرید باید سریعتر و کارآمدتر از همیشه انجام شود. اینکار هم به نفع فروشنده و هم برای مشتریان است. برای فروشندگان، خودکار کردن فرآیند خرید و تولید دادههای منظم به تسریع فروش کمک میکند و اطلاعات ممتاز و مهمی به آنها میدهد تا بتوانند کسبوکار خود را بر اساس آن رشد دهند. علاوه بر این، مشتریان راحتتر میتوانند کالای مورد نظر خود را از بین دهها محصول با جستجو و فیلتر کردن، مقایسه قیمت آن با سایر سایتها و البته پرداخت با اتصال به درگاه پرداخت آنلاین امن، آسانتر کنند.
نکته نهایی در مورد فروشگاه اینترنتی در فردیس | سایت آنلاین و اینترنتی در فردیس
در پایان باید بگوییم که راه اندازی کسب و کار اینترنتی مهم نیست، حفظ آن و مراقبت مداوم از آن مهم است. افراد زیادی هستند که فروشگاه اینترنتی خود را با صرف هزینه های زیاد راه اندازی کردند، اما پس از گذشت شش ماه یا یک سال، خسته شدند و از هدیه کسب و کار اینترنتی دست کشیدند. اگر تصمیم خود را جدی می گیرید و برای رسیدن به هدف خود صبور هستید، پس ویژگی های ضروری برای راه اندازی کسب و کار آنلاین را دارید، پس شروع کنید و از شرکت های مختلف کمک بگیرید و کارشناسان را استخدام کنید. هیچ کاری به تنهایی با دست انجام نمی شود.
به خاطر داشته باشید که در محیط اینترنت، دانش و تجربه برای موفقیت بسیار بیشتر از سرمایه است. به همین دلیل سعی کنید همیشه از مشاوران خوب در کنار خود استفاده کنید تا مسیر درستی را برای توسعه فروشگاه اینترنتی خود در پیش بگیرید. همچنین استفاده از ابزارهای مناسب در این زمینه و یادگیری مطالب و روش های جدید به شما کمک زیادی می کند تا بتوانید یک فروشگاه اینترنتی موفق ایجاد کنید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید و در خصوص ایجاد فروشگاه اینترنتی با مشاوران ما در آبستا ادز و آبستا تیم تماس بگیرید.