بازاریابی محتوایی فرآیند برنامه ریزی، تولید، توزیع، به اشتراک گذاری و انتشار محتوا در کانال هایی مانند شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، وب سایت ها، پادکست ها، اپلیکیشن ها و غیره است. هدف بازاریابی محتوا می تواند دستیابی به مخاطب هدف شما و افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل و وفاداری باشد.
محتوا مهمترین و اساسی ترین بخش هر نوع استراتژی بازاریابی است. جدا از کمپین هایی که بازاریابان محتوا دائما در تلاش برای دستیابی به آن هستند، بازاریابی محتوا شامل نوآوری و ایجاد ایده های جدید است.
در واقع بازاریابان محتوا با گذراندن تمامی مراحل بازاریابی محتوا که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، به این نکته مهم توجه می کنند که مخاطب مانند گذشته محتوای معمولی و بی کیفیت را دنبال نمی کند، بلکه در عرض چند دهم ثانیه ها، زمانی که دکمه بازگشت را کلیک می کنند، به وب سایت و صفحات رسانه های اجتماعی رقبای خود می روند.
بازاریابی محتوایی چیست؟
بازار تجارت یک بازار رقابتی است زیرا هر روز یک محصول جدید عرضه می شود و محصول رقیب را از میدان خارج می کند. برای موفقیت در این رقابت باید از روش های جدید استفاده کرد. روش های سنتی ترویج محصول به تدریج کارایی خود را از دست می دهند و روش های جدید جای خود را می گیرند. یکی از این روش ها «بازاریابی محتوا» است. بازاریابی محتوا نوعی تکنیک بازاریابی برای تولید و توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند است. این محتوا برای جذب مخاطب هدف که به طور خاص تعریف و هدف گذاری شده است تولید می شود. هدف اصلی بازاریابی محتوا هدایت رفتار و اقدامات مشتریان بالقوه است.
بازاریابی محتوا به کسب و کارهای کوچک و متوسط کمک می کند تا رشد کنند و محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند، زیرا هر کسب و کاری صرف نظر از مبدا و اندازه، حرف های جالبی برای گفتن دارد و تبادل اطلاعات به نفع تمام فعالیت های تجاری است. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای بزرگ نیز ضروری است زیرا آنها باید رقابتی باقی بمانند.
در بسیاری از کشورها، بازاریابی محتوا هنوز به عنوان یک رویکرد جدید در نظر گرفته می شود. این نوع بازاریابی ابزار بسیار قدرتمندی است. با این حال، اهمیت آن هنوز به خوبی درک نشده است. بازاریابی محتوا راه های موثر بسیاری را برای دستیابی به مشتریان بالقوه ارائه می دهد. بازاریابی محتوا یک نوآوری جدید در حرفه بازاریابی محسوب می شود و تکنیک جدیدی است که نیازهای محتوایی مشتریان را برآورده می کند و همان اطلاعاتی را که مشتریان در مورد محصولات و خدمات می خواهند در اختیار آنها قرار می دهد. قدرت و نفوذ این روش با ظهور شبکه های اجتماعی بیش از پیش افزایش یافته است.
انواع بازاریابی محتوایی
راه های زیادی برای پیاده سازی بازاریابی محتوا وجود دارد. اینکه کدام یک را می خواهید استفاده کنید به استراتژی یا سازمان شما بستگی دارد. در زیر به 5 روش رایج او اشاره می کنیم.
-
شبکه های اجتماعی
این واقعیت که بیش از 3.5 میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، بازاریابی محتوا از طریق شبکه های اجتماعی را توجیه می کند. پلتفرم های زیادی برای پیاده سازی این روش بازاریابی وجود دارد که از آن جمله می توان به اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، تلگرام و غیره اشاره کرد. این پلتفرم ها شرایطی را برای شما فراهم می کنند که بتوانید محتوای متنی، گرافیکی و ویدیویی ایجاد کنید و آنها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
-
اینفوگرافیک
بازاریابی محتوا با ایجاد اینفوگرافیک می تواند بسیار موثر باشد. با این روش تولید محتوا می توانید کسانی را که به دنبال اطلاعات فشرده هستند (که این روزها تعداد آنها به شدت در حال افزایش است) جذب کنید. یکی از بهترین نمونه های فارسی در این زمینه تکراسا است. به هر یک از حساب های او در هر شبکه اجتماعی مراجعه کنید و می توانید انواع اینفوگرافیک ها را مشاهده کنید.
-
وبلاگ
بخش وبلاگ هر وب سایت راه خوبی برای نشان دادن حسن نیت شما به مخاطبان است. دادن اطلاعاتی به مخاطبان که ممکن است کمی سخت باشد بهترین راه برای ایجاد اعتماد است و با پاسخ به سوالات مخاطبان می توانید آنها را به خود نزدیک کنید.
وبلاگ های ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که این ارتباط را با مخاطبان برقرار کرده اند. این اعتماد در حد اعتماد به محتوای وبلاگ باقی نمی ماند، بلکه نام شما را در ذهن مخاطب (به اصطلاح بالای ذهن) نگه می دارد و باعث می شود زمانی که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند، نام شما را به خاطر بسپارند.
-
پادکست
بله، پادکست ها نیز نوعی محتوا هستند و خبر خوب این است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده اند. امروزه بسیاری از کسب و کارها پادکست را به عنوان یکی از کانال های بازاریابی محتوایی خود در نظر می گیرند. با استفاده از این روش می توانید اطلاعاتی را که می خواهید به مخاطبان خود بدهید زمزمه کنید و بخشی از اوقات فراغت آنها باشید. به عنوان مثال پادکست های dmboard و .. می توانند نمونه های خوبی باشند.
-
ویدیو
حتما این جمله را زیاد شنیده اید که یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد. این جمله را از ما بگیرید که یک ویدیو گاهی ارزش هزار عکس دارد. به دلیل جذابیت بصری و شنیداری که ویدیوها می توانند داشته باشند، می توانند مخاطبان را بیشتر از متن یا تصاویر به حرکت درآورند.
-
تبلیغات پولی
تبلیغات پولی می تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید و برند خود را در هر کجا که می خواهید دیده شوید در معرض دید قرار دهید. تبلیغات پولی به ویژه هنگامی که با بازاریابی درونگرا ترکیب می شود موثر است. مکان های زیادی وجود دارد که می توانید تبلیغات پولی خود را نمایش دهید، مانند رسانه های اجتماعی، صفحات فرود، بنرها در سایت های محبوب و تبلیغات طبقه بندی شده.
چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟
بازاریابی محتوا برای هر کسب و کاری ضروری است زیرا:
- ممکن است به کاربران و عموم مردم نحوه استفاده از خدمات و محصولات را آموزش دهد.
- نرخ تبدیل را افزایش دهید.
- رابطه بین مشتری و کسب و کار را بهبود می بخشد و در نتیجه وفاداری را افزایش می دهد.
- به مخاطبان و کاربران شما نشان می دهد که چگونه محصولات و خدمات شما می توانند مشکلات آنها را حل کنند.
- این قابلیت را دارد که تصویر برند شما را در ذهن مخاطب ایجاد کند.
مراحل پیاده سازی بازاریابی محتوا
در زیر نحوه پیاده سازی بازاریابی محتوا را در چند مرحله به شما خواهیم گفت:
-
هدف خود را مشخص کنید
اولین جمله کلیشه ای در فرآیند بازاریابی این است که هدف خود را مشخص کنید. اما بسیار مهم است که اهداف خود را مشخص کنید. یک ضرب المثل معروف می گوید: “اگر هدفی نداشته باشی، هر کجا به پایان برسی، هدفت است!”
شما نمی خواهید این پایان کار شما باشد. پس بدون معطلی کاغذ و خودکار بردارید، با هرکسی که برای این کار لازم است صحبت کنید و هدفتان را به صورت بزرگ در همان برگه بنویسید. به عنوان مثال: هدف بازاریابی محتوای ما این است که وب سایت خود را در اختیار همه قرار دهیم (که در دنیای بازاریابی “آگاهی از برند” نامیده می شود)
-
شخصیت خود را بشناسید
شناخت پرسونا مرحله دوم از تمام کارهای انجام شده در بازاریابی دیجیتال است. اگر نمی دانید برای چه کسی می خواهید محتوا ایجاد کنید، چگونه به هدف خود خواهید رسید؟ تولید محتوا برای یک مرد 50 ساله قطعا با یک دختر نوجوان 15 ساله متفاوت است. بنابراین بهتر است همین الان مشخص کنید که می خواهید چه گروهی از افراد را به سمت خود جذب کنید.
-
یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید
اکنون که هدف شما روی کاغذ است و شخصیت شما مشخص است، وقت آن است که استراتژی داشته باشید. یک استراتژی مانند یک برنامه دقیق است که باید شما را به هدفتان برساند. آن را خیلی پیچیده نکنید. مشخص کنید که از کجا می خواهید شروع کنید، چه ابزارهایی دارید و به کجا می خواهید بروید.
-
کانال هایی را که می خواهید در آنها فعال باشید را مشخص کنید
انتخاب این کانال ها به شخصیت تجاری شما بستگی دارد. به عنوان مثال، همه می دانند که اگر می خواهید نسل جوان بین 17 تا 30 سال را هدف قرار دهید، بهترین مکان اینستاگرام است. یا اگر مخاطبان شما یک جامعه سالمندان هستند، حتی ممکن است بخواهید برای آنها نامه بفرستید و روزهای خوش جوانی را به آنها یادآوری کنید! تعیین کنید که می خواهید روی کدام کانال ها کار کنید و آنها را به استراتژی خود اضافه کنید.
-
یک تیم قوی بسازید
تلاش برای انجام بازاریابی محتوا به تنهایی مانند تلاش برای هدایت یک کشتی به تنهایی است. به این ترتیب، وقتی بادبانها را میچینید، متوجه میشوید که لنگر را بالا نیاوردهاید، یا وقتی در طوفان گرفتار میشوید، کسی نیست که کشتی را هدایت کند.
تیم محتوا باید شامل افراد زیر باشد:
- استراتژیست محتوا
- مدیریت محتوا
- نویسنده یا حتی تیم نویسندگان
- کپی رایتر
- مدیر رسانه های اجتماعی
- کارشناس سئو
- طراح گرافیک
- عکاس و تهیه کننده فیلم
-
یک تقویم محتوا ایجاد کنید
محتوای تقویم نقشه راه شماست. این تقویم به شما کمک می کند تا بدانید هر روز چه چیزی را در کدام کانال پست کنید. پیشنهاد می کنیم تقویم محتوای وب سایت را از تقویم شبکه های اجتماعی جدا کنید.
-
بنویسید، عکس بگیرید و فیلم بسازید
به راحتی تقویم خود را مشاهده کنید و محتوای متنی، گرافیکی و ویدیویی خود را آماده کنید.
-
محتوای خود را منتشر کنید و آن را تبلیغ کنید
باز هم طبق تقویم، تصاویر، متون و ویدیوهای خود را در کانال های مربوطه ارسال کنید. به یاد داشته باشید که همه افراد هر روز وارد صفحه رسانه اجتماعی شما نمی شوند یا وبلاگ شما را باز نمی کنند. بنابراین محتوای خود را در کانال های مختلف تبلیغ کنید. این مرحله می تواند نقش مهمی در دستیابی به نتایج بازاریابی محتوا داشته باشد.
-
محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید
شما بدون تجزیه و تحلیل نتایج را درک نمی کنید. اینکه آیا به هدف خود رسیده اید یا خیر، تنها با تجزیه و تحلیل نتایجی که به دست آورده اید امکان پذیر است. پس بهترین کار این است که تنبل نباشید، این نتایج را تحلیل کنید و بهینه سازی های لازم را انجام دهید.
ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی کمپین های بازاریابی محتوا
برای شروع به کار در این زمینه، تسلط بر چندین ابزار در این زمینه ضروری است. البته آنها ابزار سختی نیستند، پس نگران نباشید و فقط شروع کنید.
- سیستم مدیریت محتوا (CMS): این سیستم ها بر روی سایت شما نصب می شوند و با کمک آن ها می توانید بدون نیاز به تیم فناوری اطلاعات محتوای خود را در سایت آپلود کنید، عکس ها و فیلم ها را در بین آن ها قرار دهید و به روشی که می خواهید منتشر کنید.
- نرمافزار مدیریت پروژه: این نرمافزار به شما کمک میکند بدانید همه چیز در کجا قرار دارد و آیا همه چیز طبق تقویم محتوا پیش میرود یا خیر. Trello یکی از محبوب ترین نرم افزارها است. Trello یک نسخه وب دارد و می توانید از هر جایی به آن دسترسی داشته باشید و کار خود را پیگیری کنید. در این محیط، میتوانید ستونهای مختلفی ایجاد کنید، پروژههایی را به آن ستونها اضافه کنید و به یک روال ثابت فکر کنید تا با هم تیمیهای خود از آن استفاده کنید.
- ابزار تجزیه و تحلیل: قبلاً در مورد مزایای تجزیه و تحلیل صحبت کردیم. یکی از معروف ترین ابزارهایی که می توانید برای تجزیه و تحلیل استفاده کنید گوگل آنالیتیکس است. استفاده از این ابزار نیاز به آموزش قبلی دارد. اما این یک ابزار بسیار کاربردی و همه کاره است.
- نرم افزار طراحی: برای طراحی عکس ها، اینفوگرافیک ها و ویرایش ویدیوهای خود به این ابزارها نیاز دارید. برخی از این نرم افزارهای طراحی را می توان Adobe Photoshop و Adobe Illustrator نام برد. همچنین می توانید از Adobe Premier برای ویرایش ویدیوها استفاده کنید.
مزایای بازاریابی محتوا
شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که بازاریابی محتوا چه می کند و چه مزیت هایی نسبت به سایر روش های بازاریابی برای کسب و کار ما دارد؟ سپس با فهرست کردن مزایای بازاریابی محتوا به این سوال پاسخ خواهیم داد.
- مقرون به صرفه
روش های بازاریابی معمولاً هزینه های زیادی را برای کسب و کار به همراه دارند. در این میان بازاریابی محتوا اگر به درستی انجام شود می تواند موثرتر و در عین حال ارزانتر از سایر روش های بازاریابی باشد. موضوع هزینه برای کسب و کارها به ویژه استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک بسیار مهم است و به همین دلیل این نوع بازاریابی می تواند به آنها کمک کند تا از منابع مالی خود نهایت استفاده را ببرند.
- محبوبیت برند
با استفاده از تولید محتوا، می توانید در مورد برند خود صحبت کنید و جنبه های مختلف آن را بررسی کنید. به این ترتیب، محتوا و بازاریابی می توانند صدای شما را به گوش مخاطبان بیشتری برسانند و آنچه را که می خواهید در ذهن آنها حک کنید. بنابراین اگر به دنبال برندسازی و افزایش آگاهی از برند تجاری خود هستید، بازاریابی محتوا را فراموش نکنید.
- آموزش و حل مشکلات مخاطب
کسب و کار شما در هر زمینه ای که فعالیت می کند، مخاطبان هدف شما سوالات و نگرانی هایی در مورد آن خواهند داشت. بازاریابی محتوا راه درستی برای مقابله با چالش های مصرف کننده است. با توسعه یک استراتژی محتوایی مناسب، می توانید خدمات و محصولات خود را به عنوان راه حلی برای نیازهای مصرف کننده معرفی کرده و آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید.
در این صورت چند نکته وجود دارد که می تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.
- به یاد داشته باشید که سعی کنید مطالب خود را از منابع معتبر و قابل اعتماد بنویسید و از ارسال مطالبی که نمی دانید درست است خودداری کنید.
- محتوای رقبای خود را مطالعه کنید و سعی کنید موضوع را جامع تر و البته جذاب تر پوشش دهید.
- به نکات سئو و اصول نوشتن توجه کنید.
- محصولات و خدمات خود را به طور مداوم در محتوای سایت خود توصیف نکنید و جنبه تبلیغاتی به محتوا ندهید.
- سئو
برای دستیابی به رتبه برتر در نتایج جستجو، باید به گوگل نشان دهید که سایت با کیفیتی دارید و به مخاطبان خود اهمیت می دهید. نتایج گوگل درست مانند یک بازار شلوغ است که در آن رقابت شدید است و همه می خواهند به نحوی مشتری جذب کنند. هرچه محتوایی که تولید میکنید کیفیت بالاتری داشته باشد و توجه مخاطبان شما را بیشتر جلب کند، میتوانید جایگاه بیشتری در این بازار شلوغ برای خود پیدا کنید.
برای رسیدن به این هدف به سئو نیاز دارید که بخش اصلی آن محتوا است. محتوایی که با دیدگاه بازاریابی نوشته شده و اصول سئو را رعایت کرده باشد می تواند به رشد و موفقیت شما کمک زیادی کند.
- باعث ایجاد اعتماد می شود
قبل از اینکه بازاریابی محتوا جزو گزینه های بازاریابی ما باشد، چه چیزی داشتیم؟ تبلیغات، تماس، ارسال اس ام اس و… اما به نظر شما کدام مصرف کننده به محض دیدن تبلیغ یا شنیدن صدای بازاریاب شرکت در گوشی می تواند سریعا به او اعتماد کند؟ یکی از مزایای بازاریابی محتوا این است که نسبت به سایر روش ها اعتماد بیشتری را به خود جلب می کند زیرا به مخاطب کمک می کند و همچنین جنبه انسانی تجارت را به آنها نشان می دهد.
- کاربران زیادی را جذب می کند
با توجه به اینکه امروزه اکثر رسانه های مورد استفاده در بازاریابی محتوا مانند گوگل، اینستاگرام، اپلیکیشن های پادکست، یوتیوب و … مخاطبان زیادی دارند، در صورت داشتن یک فعالیت اصولی و صحیح می توانید کاربران زیادی را به سمت برند خود جذب کنید.
- اثرش زمان زیادی باقی میماند
در اغلب موارد، زمانی که برای تبلیغات پرداخت می کنید، به محض اینکه پرداخت را متوقف کنید، اثر تبلیغاتی از بین می رود. اما از طرف دیگر، مزیت بازاریابی محتوا این است که در بسیاری از مواقع هزینه های صرف شده برای مدت طولانی برای شما درآمد ایجاد می کند. به عنوان مثال، حتی اگر دیگر روی سئو سایت خود کار نکنید، مقالات شما برای چندین ماه در نتایج جستجوی گوگل باقی می مانند، ویدیوهای شما در نتایج جستجوی YouTube قابل مشاهده خواهند بود.
برای ایجاد و انتشار محتوای خود برنامه ای داشته باشید
حالا که همه چیز مشخص است، تیم را برای انجام کارها با یک برنامه ریزی دقیق راهنمایی کنید. شما باید بنویسید که محتوا چه زمانی تولید می شود، چه زمانی منتشر می شود و با چه ابزاری تبلیغ می شود. به عنوان مثال، در ماه نوامبر باید 10 پست وبلاگ، 10 پست اینستا با محتوای تصویری و ویدئویی و یک وبینار، هر کدام در تاریخ های خاص داشته باشید. موضوعات این محتوا در مراحل قبل با توجه به اهداف و کاربران تعریف شده است.
نکته نهایی در مورد بازاریابی محتوایی چیست؟| بازاریابی محتوایی در فردیس و اندیشه
انجام تمامی مراحل بازاریابی محتوا به تلاش و فعالیت بازاریابان محتوا محدود نمی شود و موفقیت در این امر مستلزم کار گروهی و همکاری همه جانبه افراد زیادی است که در متن به آنها اشاره کردیم. امیدواریم تمام مطالبی که در این مقاله گفتیم برای شما مفید باشد و در بازاریابی محتوایی کسب و کارتان بیش از پیش موفق باشید.
اگر احساس می کنید برای دستیابی به اهداف بازاریابی محتوای خود نیاز به برون سپاری تولید محتوا به یک تیم حرفه ای دارید، ما در آبستا ادز می توانیم با بالاترین کیفیت خدمات را به شما ارائه دهیم.
به نظر شما نقاط قوت و ضعف شما در به کارگیری مراحل ذکر شده در کسب و کار خودتان چیست و چگونه می توانید این مراحل را به نحو بهتری اعمال کنید؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.
تأثیر محتوا بر سئو سایت چیست و چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟