بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

پست های اخیر

فهرست مطالب

سوالی دارید؟

از تماس گرفتن با ما دریغ نکنید. ما تیمی از کارشناسان آماده گفتگو با شما هستیم.

البرز، فردیس

09191045494

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. امروزه شبکه های اجتماعی دیگر تنها برای ارتباط بین افراد مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه به عنوان ابزاری برای شکل دادن و تعریف آینده کسب و کار استفاده می شوند. امروزه بازاریابی شبکه های اجتماعی به یک علم تخصصی تبدیل شده و به یکی از بهترین ابزارها برای توسعه و گسترش برند تجاری در دنیای مجازی و اینترنت تبدیل شده است.

فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت، لینکدین و توییتر دیگر شبکه های اجتماعی ساده نیستند و نقش آنها فراتر از ایجاد ارتباط ساده بین افراد بوده است. این شبکه های دیگر اکنون اجزای اصلی برنامه و استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی هر شرکتی هستند.

برای استفاده بهینه از بازاریابی شبکه های اجتماعی، باید تکنیک ها و روش های آن را بشناسید، البته خیلی سخت نیست. راه های تاریک زیادی در شبکه های اجتماعی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید جاده صد ساله را یک شبه طی کنید.

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی اصطلاحی است که اولین بار در سال 1954 توسط جان بارنز که در زمینه انسان شناسی اجتماعی فعالیت می کرد، ابداع شد. در تعریف شبکه های اجتماعی از دیدگاه وی می توان گفت: تشکیل ساختاری از گره های به هم پیوسته یک شبکه اجتماعی را ایجاد می کند که در آن هر گره معرف یک فرد، گروه یا سازمان، جریان دانش و اطلاعات بین گره ها است. برقراری ارتباط به معنای ایجاد یک شبکه اجتماعی است. به عبارت دیگر، شبکه اجتماعی یک ساختار اجتماعی است که از افراد (یا سازمان ها) تشکیل شده است.

شبکه‌های اجتماعی مجازی محل ملاقات صدها میلیون کاربر اینترنتی است که بدون توجه به مرزها، زبان‌ها، جنسیت‌ها و فرهنگ‌ها در تعامل هستند. هر فضایی که به منظور شکل گیری، تسریع و تسهیل در رشد شبکه های اجتماعی شکل بگیرد، سرویس شبکه اجتماعی یا SNS خواهد بود. گوگل پلاس، لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و سایر پلتفرم های مشابه از جمله ابزارهای دیجیتالی برای ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی هستند.

انواع شبکه‌های اجتماعی

قبل از شروع فعالیت در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی، لازم است با ماهیت و مفهوم شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و … آشنا شوید:

  • فیس بوک: بستری برای دوست یابی و اطلاع رسانی است، همچنین بخش علاقه مندی این پلتفرم می تواند با توجه به سلیقه کاربران از سیستم تبلیغاتی استفاده کند.
  • Google+: عمدتاً برای سازماندهی کاربران حساب Gmail در سیستم عامل های Google و Android استفاده می شود. این سرویس در سال 2019 به پایان رسید.
  • توییتر: بیشتر بر محتوای متنی تمرکز می کند و به فعالان خبری اجازه می دهد توییت های خبری کوتاه ارسال کنند. نوع ارائه محتوا در این شبکه باعث شده تا بسیاری از فعالان خبری، پژوهشگران، نویسندگان و سیاستمداران از آن به عنوان یک بستر استفاده کنند.
  • یوتیوب: این یکی از خدمات آنلاین گوگل و بزرگترین شبکه اجتماعی مبتنی بر «محتوای ویدیویی» است. این شبکه بهترین مکان برای بازاریابی ویدئویی در شبکه های اجتماعی محسوب می شود.
  • اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است. این شبکه برای اشتراک‌گذاری «محتوای بصری» ایجاد شد که پس از خرید توسط فیس‌بوک، خدمات دیگری مانند ویدیو و استوری اضافه می‌شود.
  • لینکدین: یک شبکه اجتماعی تجاری تخصصی است و نوعی رزومه ساز به حساب می آید که می تواند افراد متخصص را به سازمان ها و شرکت هایی که به تخصص آنها
  • نیاز دارند معرفی کند.
  • SoundCloud: یک شبکه اجتماعی تخصصی مرتبط با موسیقی، گفتار و پادکست های صوتی است که امکان ذخیره و اشتراک گذاری آنها را فراهم می کند.
  • ردیت: یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار است که با هدف ارسال اخبار روزانه از سوی کاربران و با شعار «صفحه اول اینترنت» آغاز به کار کرد. کاربران این شبکه اجتماعی با به اشتراک گذاری لینک، عنوان یا متن خبر، نظرات مثبت و منفی سایر کاربران را دریافت می کنند.
  • پینترست: یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار است که کاربران می توانند تصاویر مورد نظر خود را در صفحه ای شبیه به هشتگ سنجاق کنند. این ویژگی را می توان به عنوان نوعی روزنامه دیواری آنلاین دید که در آن می توانید تصاویر مورد نظر خود را در هر زمان به تابلوهای Pinterest اضافه کنید.
مطلب پیشنهادی  معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل در سال 2025

انواع شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing) چیست؟

Social Media Marketing (SMM) به معنای بازاریابی در شبکه های اجتماعی است و یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ آنلاین به شمار می رود. علیرغم فعالیت درصد زیادی از افراد در شبکه های اجماع مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و … بازاریابی در این ها انواع فضاها برای اکثر مشاغل مفید است و سودآور است بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی اینترنتی است که در آن از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی در وب استفاده می شود. برند مورد نظر جذب مشتریان جدید در زمان کوتاه مهمترین مزیت این نوع بازاریابی تلقی می شود.

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی

انواع مختلفی از بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد که بسته به اهداف شرکت تکامل می یابد. در این قسمت به بررسی و توضیح انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی می پردازیم. در کنار پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، می‌توان به روش‌های مختلف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیز نگاه کرد. انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغات
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • مدیریت رسانه های اجتماعی
  • جذب فالوور
  • شرکت در انجمن ها
  • نظرات محصولات را از مشتریان دریافت کنید

برای به دست آوردن نتایج کامل از بازاریابی رسانه های اجتماعی، باید در همه اشکال آن سرمایه گذاری کنید. البته هر کدام باید در جای خود و در زمان مناسب استفاده شوند. به عنوان مثال، اینفلوئنسر مارکتینگ روشی موثر برای گسترش برند شما و جذب مخاطبان جدید است، اما اگر از قبل محتوای جذابی در صفحه خود نداشته باشید، نمی توانید از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ فالوورهای زیادی را جذب کنید.

اهمیت و مزایای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (social media marketing)

وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به افراد، شرکت‌ها و سایر سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و روابط و جوامع آنلاین ایجاد کنند. هنگامی که شرکت ها به این کانال های اجتماعی می پیوندند، مصرف کنندگان می توانند مستقیماً با آنها تعامل داشته باشند. سایت های شبکه های اجتماعی دهان به دهان یا به طور دقیق تر به صورت دهان به دهان کار می کنند. توانایی اینترنت برای رسیدن به میلیاردها دلار در سراسر جهان یک صدای آنلاین قدرتمند و فراگیر است. توانایی تغییر سریع الگوهای خرید و یک محصول یا خدمات و فعالیت به تعداد بیشتری از مصرف کنندگان به عنوان یک شبکه نفوذ تعریف می شود.

مطلب پیشنهادی  طراحی سایت با UI و UX جذاب؛ راهی به سوی موفقیت آنلاین

شبکه های اجتماعی مبتنی بر ایجاد جوامع مجازی هستند که به مشتریان اجازه می دهند نیازها، خواسته ها و ارزش های خود را به صورت آنلاین بیان کنند. بازاریابی رسانه های اجتماعی سپس این کاربران و مخاطبان را با شرکت هایی که نیازها، خواسته ها و ارزش های مشابهی دارند مرتبط می کند.

از طریق شبکه های اجتماعی، شرکت ها می توانند با دنبال کنندگان ارتباط برقرار کنند. این تعامل می تواند حس وفاداری را برای طرفداران و مشتریان بالقوه ایجاد کند. همچنین با انتخاب کاربرانی که در این سایت ها دنبال شوند، محصولات می توانند مخاطبان بسیار محدودی را جذب کنند. سایت های شبکه های اجتماعی همچنین این امکان را فراهم می کنند که اطلاعات زیادی در مورد محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه ارائه دهند.

استراتژی شبکه های اجتماعی

مانند سایر روش های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز نیازمند یک استراتژی مناسب برای فعالیت خود است. برای شروع بازاریابی در این فضا، باید به سوالاتی مانند «دقیقاً چه کاری انجام دهید؟»، «در نظر دارید چه کاری انجام دهید؟» پاسخ دهید. و سوالات مشابه، پاسخ های مرتبط را بیابید. در تمامی روش های دیجیتال مارکتینگ و تمامی روش های معرفی شده، هدف نهایی رضایت مشتری است.

  • اطلاع‌رسانی

در بازاریابی شبکه های اجتماعی مدل اطلاعاتی مانند استفاده از تصاویر خاص و طرح ویژه برای انتشار آنها می تواند بسیار مفید باشد. همچنین با استفاده از ابزارهای استوری فیس بوک و اینستاگرام می توانید تیترها را ارسال کنید و بعد از بازکردن لینک از کاربران بخواهید که اخبار سایت را بخوانند.

  • ارائه محصولات

درج محصولات، طراحی و قرار دادن تصویر یا طرح ویژه برای هر یک به همراه ذکر کامل مشخصات محصول در قسمت توضیحات، نمایانگر محصولات (کالاها و خدمات) به خوبی می باشد. البته باید به جذابیت تصاویر و فیلم های تولید شده نیز توجه کرد.

  • برندسازی

برندسازی صحیح و اصولی در کنار اجرای صحیح باعث افزایش اعتماد به برند سازمان یا شرکت می شود. برای برندسازی ابتدا باید سازمان و محصول را با حضور در تمامی شبکه های اجتماعی و دسترسی به سلیقه مخاطب به آسان ترین شکل ارائه دهید. این روش در جلب اعتماد بسیار موثر است. علاوه بر این، ارسال مستمر گزارش فعالیت به همراه ارسال تصاویر واقعی محصول، اعتماد کاربران را افزایش داده و آنها را برای خرید به سایت سوق می دهد.

مطلب پیشنهادی  راهکارهای موثر برای جذب مشتری با اس ام اس مارکتینگ

امروزه بازاریابی شبکه های اجتماعی به یکی از مهم ترین استراتژی های کسب و کارها برای جذب مشتری تبدیل شده است. اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی چیزی نیست جز افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان به سمت کسب و کار مورد نظر، همچنین این روش کمک می کند تا کاربران بیشتری مشتری شوند و فروش بیشتری برای کسب و کار مورد نظر اتفاق بیفتد. برای استفاده از این روش باید شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار خود را بیابید و با توجه به نیاز مشتریان خود محتوا تولید کنید.

استراتژی شبکه های اجتماعی

هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی بر سه هدف زیر تمرکز دارد:

  • تعامل کاربر را افزایش دهید
  • آگاهی از برند را بهبود بخشید
  • به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید

کسب و کارها برای رسیدن به اهداف خود نیاز به تولید محتوای با کیفیت دارند. هرچه محتوا غنی تر و منحصر به فردتر باشد، کاربران بیشتری وارد صفحه می شوند و مطالب را با دوستان خود به اشتراک می گذارند. بنابراین بازاریابان با ارائه یک استراتژی تولید محتوا خوب می توانند روی پلتفرم های مورد نظر خود کار کنند و بر مصرف کنندگان هدف خود تأثیر بگذارند. این استراتژی دارای چندین مزیت بالقوه است که در زیر توضیح می دهیم:

  • تولید، زمان‌بندی و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر است.
  • در مقایسه با بازاریابی سنتی (تلویزیون و چاپ)، هزینه کمتری دارد.
  • قابل اندازه گیری و تجزیه و تحلیل (تعداد فالوورها، تعداد لینک ها، نظرات و موارد دیگر)
  • احتمال اینکه کاربر اقدامی انجام دهد (خرید محصول یا اشتراک گذاری محتوا) زیاد است.
  • تعامل مستقیم و سریع با مخاطب را فراهم می کند.
  • به دست آوردن اطلاعات شخصی، جمعیتی و جغرافیایی کاربران آسان تر است.
  • مخاطبان مناسب را هدف قرار می دهد زیرا فالوورهای یک صفحه وجه اشتراک دارند (مثلاً همه آنها عاشق غذا هستند).
  • برآورد هزینه، زمان و تلاش مورد نیاز برای کمپین های بازاریابی SMM آسان تر است.

نکته نهایی در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی| آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

همانطور که اشاره کردیم، بازاریابی شبکه های اجتماعی مدلی از بازاریابی اینترنتی است که در آن رسانه های اجتماعی به عنوان یک ابزار بازاریابی در فضای وب استفاده می شود که هدف آن تولید محتوایی است که کاربر بتواند از آن در رسانه های اجتماعی برای معرفی برند استفاده کند منتشر می کند.

اگرچه شبکه‌های اجتماعی فرصت مناسبی برای دستیابی به مشتریان جدید و رونق کسب‌وکار را فراهم می‌کنند، اما در ایران به دلیل محدودیت استفاده  از برخی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و غیره، بازاریابی از طریق آنها با معایبی همراه است. شاید به همین دلیل در ایران صاحبان مشاغل برای معرفی محصولات خود به مشتریان و کسب درآمد از امکانات دیگری مانند تبلیغات آنلاین، تبلیغات همسان، تبلیغات نمایشی و … استفاده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *