مزیت رقابتی چیست و انواع آن در بازاریابی کدام است؟

پست های اخیر

فهرست مطالب

سوالی دارید؟

از تماس گرفتن با ما دریغ نکنید. ما تیمی از کارشناسان آماده گفتگو با شما هستیم.

البرز، فردیس

09191045494

مزیت رقابتی (Competitive Advantage)|مزیت رقابتی در بازاریابی

مزیت رقابتی همه عوامل و قابلیت هایی است که باعث می شود یک سازمان همیشه بهتر از رقبای خود باشد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که هدف از مزیت رقابتی این است که عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشید، نه صرفاً برابر با عملکرد آنها. سازمان‌های دارای مزیت رقابتی باید بهره‌وری بالایی داشته باشند، اما باید توجه داشت که این سازمان‌ها لزوماً بالاترین بهره‌وری را در صنعت خود ندارند، بلکه کافی است پیوسته در بین سازمان‌هایی با بهره‌وری خوب و بهره‌وری بسیار بالاتر از میانگین صنعت باقی بمانند.

مزیت رقابتی چیست؟

مزیت رقابتی در دنیای تجارت یک عنصر ضروری برای بقا و رشد هر کسب و کاری است و از اهمیت بالایی برخوردار است. این مفهوم به توانایی یک شرکت یا سازمان برای ارائه محصولات یا خدمات خود با ویژگی های خاص و منحصر به فرد و پیشی گرفتن از رقبا در آن زمینه اشاره دارد. مزیت رقابتی منجر به بازاریابی موثرتر و در نتیجه فروش بهتر و بیشتر می شود.

مزیت رقابتی در هر شرکتی باید بر اساس تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدهای موجود ایجاد شود. از روش های مرسوم ایجاد مزیت رقابتی می توان به بهبود کیفیت محصول، کاهش هزینه، ابتکار و نوآوری، تحول فناوری و … اشاره کرد. هر یک از این مزیت های رقابتی می تواند منجر به وفاداری و رضایت مشتری شود. این مشکل توانایی رقابت با رقبا را بهبود می بخشد و باعث موفقیت مجموعه می شود. اگر صاحب کسب و کار هستید، این مقاله را برای افزایش قدرت بازاریابی و فروش خود از دست ندهید.

مزیت رقابتی به ویژگی ها، استراتژی ها و منابعی اشاره دارد که یک شرکت را از سایر رقبا متمایز می کند. مزیت رقابتی باعث می شود که صاحبان مشاغل در بازار عملکرد موفق تری داشته باشند. به عبارت دیگر مزیت های رقابتی نشان دهنده توانایی یک سازمان یا گروه برای عملکرد بهتر نسبت به سایر رقبا با استفاده از منابع و قابلیت های خود و در نتیجه کسب جایگاه بهتر در بازار رقابتی است.

مزیت رقابتی می تواند موقت یا دائمی باشد و همیشه باید سعی کنید آن را حفظ کنید. اگر مزیت های رقابتی حفظ نشود، باید روشی برای انطباق با تغییرات بازار و محیط رقابتی پیدا کرد. مزیت رقابتی به عواملی اشاره دارد که یک کسب و کار را قادر می سازد تا خدمات یا کالاهای خود را با ویژگی های بهتر یا با هزینه کمتر نسبت به رقبا تولید و به بازار عرضه کند. این عوامل باعث می شود کسب و کار مورد نظر در مقایسه با رقبای خود به سود بیشتری دست یابد.

انواع مزیت رقابتی کدامند؟

انواع مختلف مزیت رقابتی برای رشد و توسعه کسب و کار مفید است. کنترل هزینه، استراتژی های خلاقانه، ایجاد تنوع در محصولات یا خدمات، استراتژی رقابتی مبتنی بر فناوری، مزیت اطلاعاتی، تمایز و … از انواع مزیت رقابتی محسوب می شوند. در ادامه به برخی از این مزیت های رقابتی خواهیم پرداخت.

  •  کنترل هزینه

این نوع مزیت رقابتی شامل تولید کالا و ارائه خدمات با قیمت کمتر نسبت به رقبا است. این مزیت به شرکت ها و مشاغل کوچک و بزرگ اجازه می دهد تا با حفظ قیمت موجود، قیمت کمتری را به مشتریان خود ارائه دهند و سودآوری و درآمد را افزایش دهند.

  •  تمرکز روی متمایز بودن

در بین انواع مزیت رقابتی، توانایی تمرکز بر تمایز می تواند منجر به ارائه کالاها یا خدماتی شود که از نظر ویژگی ها یا کیفیت منحصر به فرد هستند یا نسبت به رقبا برتری نسبی دارند. این مزیت به شرکت ها اجازه می دهد تا قیمت های بالاتری را برای محصولات یا خدمات دریافت کنند یا با حفظ قیمت، به جذب مشتری و سودآوری بیشتری دست یابند.

  • مزیت رقابتی تخصصی
مطلب پیشنهادی  معرفی صفر تا صد کلمات LSI

در این مدل از مزیت رقابتی، شرکت ها بر حلقه و گروه خاصی از مشتریان تمرکز کرده و به بهترین شکل ممکن به آنها خدمات رسانی خواهند کرد. محصولات خاص و یا خدمات منحصر به فردی که متعلق به این گروه می باشد به دلیل عدم وجود رقابت در بازار مورد پذیرش و استقبال مشتریان قرار می گیرد. با این نوع مزیت رقابتی، به دلیل کاهش هزینه های بازاریابی، رقبا با محدودیت های بیشتری مواجه می شوند و شرکت هایی که از این استراتژی استفاده می کنند، سهم بیشتری از بازار را به دست خواهند آورد.

اهمیت داشتن مزیت رقابتی

برای جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی، افزایش سهم بازار، کسب سود بیشتر و همچنین ماندن در کمپین رقابتی، باید مزیت رقابتی داشته باشید. مهمترین منابع مزیت رقابتی را می توان به سه دسته تقسیم کرد.

  • فناوري
  • سازمان
  • نيروي انساني

مزیت رقابتی نیروی انسانی معمولاً از سایر مزیت‌های رقابتی بادوام‌تر و پایدارتر است و تقلید رقبا به زمان بیشتری نیاز دارد.

اهمیت داشتن مزیت رقابتی

مزایای مزیت رقابتی

مزیت رقابتی مزایای بسیاری برای هر سازمان، کسب و کار و کسب و کار دارد. ساختار هزینه، شهرت برند، بهبود کیفیت محصول، گسترش شبکه توزیع، وفاداری مشتری و جلوگیری از ریزش و غیره. از مزایای آن هستند. ما این مزیت های رقابتی را در زیر بررسی خواهیم کرد.

  • افزایش وفاداری مشتری

با ارائه مزیت های رقابتی منحصر به فرد، شرکت ها می توانند مشتریان جدیدی را به کسب و کار خود جذب کنند و آنها را و همچنین مشتریان قدیمی تر را حفظ کنند. این امر باعث افزایش وفاداری مشتریان خواهد شد.

  • افزایش درآمد و سودآوری برای سهامداران

زمانی که یک کسب و کار بتواند مزیت رقابتی پایدار برای کسب و کار خود ایجاد کند، خود را از سایر رقبا متمایز می کند. این امر باعث افزایش تعداد مشتریان و وفاداری آنها می شود. علاوه بر این، چنین مزیت های رقابتی و وفاداری مشتریان منجر به افزایش ارزش سهام و سودآوری سهامداران خواهد شد. فروش بیشتر منجر به درآمد و سود بیشتر برای مجموعه خواهد شد.

  • از ورود رقبا به بازار جلوگیری کنید

شرکت ها با داشتن مزیت رقابتی می توانند از ورود رقبای جدید به عرصه رقابتی جلوگیری کرده و مشتریان را در محدوده خود نگه دارند.

  • افزایش سهم بازار

شرکت ها با ارائه مزیت رقابتی مناسب و پایدار می توانند بیشترین سهم بازار را برای محصولات و خدمات خود اختصاص دهند. این امر باعث افزایش فروش، درآمد و سودآوری می شود.

  • پایداری در عرصه رقابت

داشتن مزیت رقابتی قوی می تواند شرکت ها را در برابر رقبا انعطاف پذیرتر کند. این مزیت های رقابتی نوآوری ها و تغییرات رقبا را خنثی می کند و می تواند عواملی را که باعث زیان بازار می شود کنترل کند.

منظور از مزیت رقابتی در بازاریابی چیست؟

در تعریف مزیت رقابتی در بازاریابی، بهتر است ابتدا به سخنان فیلیپ کاتلر در مورد این مفهوم توجه شود. فیلیپ کاتلر، که به عنوان پدر بازاریابی مدرن شناخته می‌شود، در مورد مزیت رقابتی می‌گوید: «توانایی یک شرکت برای انجام کاری به روشی متمایز که رقبا نمی‌توانند آن را انجام دهند یا نخواهند کرد، به عنوان یکی از بهترین چهره‌ها در این زمینه در بازاریابی، مزیت رقابتی در بازاریابی را به صورت زیر تعریف می کند: مزیت رقابتی در متفاوت شدن است. این مفهوم به معنای انتخاب عمدی مجموعه ای از فعالیت ها برای ارائه ترکیبی منحصر به فرد از ارزش است.

به طور کلی، مزیت رقابتی را می توان به عنوان ظرفیت یا شرایطی که یک کسب و کار، شخص یا حتی کشور برای غلبه بر رقبای خود دارد، تعریف کرد. حال این شرایط می تواند منابع ارزان یا قیمت های بسیار مناسب باشد. داشتن مزیت رقابتی در بازاریابی برای ماندن در بازار رقابتی و ایجاد تفاوت واقعی برای رقبا ضروری است. اما ایجاد مزیت رقابتی در دنیای امروز اصلا آسان نیست و کسب و کارها در این زمینه با چالش های مختلفی روبرو هستند. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند تا با نوآوری در محصولات و خدمات خود مزیت رقابتی ایجاد کنند.

مطلب پیشنهادی  طراحی سایت پزشکان و کلینیک ها با سئو و نوبت دهی آنلاین

نکته جالب در مورد مزیت رقابتی این است که تقریباً در همه جا کاربرد دارد. یک کسب و کار اینترنتی کوچک می تواند از آن استفاده کند، یک کشور می تواند با استفاده از استراتژی ها و نکاتی برای مزیت رقابتی با سایر کشورها رقابت اقتصادی کند و حتی یک کارمند می تواند از آن برای بهبود وضعیت خود استفاده کند.

برای ایجاد مزیت رقابتی چه کارهایی لازم است؟

به نظر می رسد با نوآوری هایی که هر روز شاهد آن هستیم، دیگر نمی توان متمایز و متفاوت بود اما اینطور نیست. فقط بررسی کنید و ببینید چه مزایایی می توانید برای مشتریان خود ایجاد کنید که رقبای شما ندارند. برای انجام این کار، باید سه عامل مهم را تجزیه و تحلیل کنید:

  • رقبا

سازمان ها و محصولاتی را که شبیه شما هستند به دقت تحقیق کنید، ببینید در چه مواردی خوب هستند و در چه مواردی ضعیف هستند که شما می توانید بهتر از آنها انجام دهید. به دقت در مورد محصولات، قیمت ها، خدمات، توزیع، بازاریابی و غیره فکر کنید. رقبا چه نقاط قوتی دارند که شما ندارید؟ رقبای شما چه نقاط ضعفی دارند که شما می توانید در کار خود به بهترین شکل به آنها بپردازید؟ آیا می توانید محصول خلاقانه تری را پیشنهاد دهید؟ قیمت پایین تر از رقبای با همان کیفیت چطور؟ شاید رقبا خدمات پس از فروش بدی داشته باشند و شما بتوانید در این زمینه موفق تر باشید. بنابراین، به زبان ساده، باید بیشترین زمان و منابع را به حوزه‌هایی اختصاص دهید که رقبای شما در آن‌ها عملکرد ضعیفی داشته‌اند تا به نقاط قوت شما تبدیل شوند.

  • مشتریان

مزیت رقابتی فقط با در نظر گرفتن نقاط ضعف رقبا ایجاد نمی شود، زیرا در نهایت مشتریان کسانی هستند که باید محصولات یا خدمات شما را دوست داشته باشند. بنابراین باید ارزش هایی را که برای مشتریان ایجاد می کنید در نظر داشته باشید. از خود بپرسید: چرا یک مشتری باید من را انتخاب کند و از من به جای رقبا خرید کند؟ پاسخ به این سوال به شما کمک می کند بفهمید که چه مزایایی واقعاً بر فروش شما تأثیر می گذارد. هر چه مزایایی که قصد دارید برای مشتریان خود ایجاد کنید ارزشمندتر باشد، به موفقیت نزدیکتر خواهید بود. بنابراین ابتدا باید مشتریان هدف خود را به درستی انتخاب کنید و آنها را به دقت بشناسید و سپس به دنبال راهی برای ایجاد تجربه بهتر برای آنها باشید.

  •  دانش و توانایی

ایجاد مزیت رقابتی به دانش و توانایی های سازمان شما بستگی دارد، به خصوص اگر بخواهید مزیتی ایجاد کنید که هم جدید و هم غیرقابل کپی برداری باشد. هیچ شرکتی نتوانسته به جایگاه اپل برسد زیرا این شرکت همیشه چندین سال از رقبای خود در دانش و فناوری جلوتر است. تمام مزایا و ارزش های اپل بر اساس این دانش و حرفه ای بودن است. بنابراین، برای ایجاد مزیت رقابتی، باید قابلیت های سازمان خود را در نظر بگیرید، زیرا دانش و نقاط قوت شما تعیین می کند که روی کدام حوزه تمرکز کنید و مزیت رقابتی ایجاد کنید. دانش و قابلیت های سازمان شما هم مزیت رقابتی ایجاد می کند و هم به خودی خود یک مزیت رقابتی محسوب می شود.

مطلب پیشنهادی  بهترین روش‌ ها و ابزارها برای خدمات طراحی سایت

ترفندهایی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار

قبل از اینکه به نحوه ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت خود فکر کنید؛ باید به این فکر کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند. محصولات/خدمات خود را به چه کسانی می فروشید؟ ویژگی های آنها را ثبت کنید و مزیتی ایجاد کنید که پاسخگوی نیازها و خواسته های این دسته از افراد باشد. هنگامی که شخصیت مشتری خود را مشخص کردید (اطلاعات بالقوه)، زمان آن رسیده است که مزیت رقابتی شرکت خود را بیابید یا مزیت های رقابتی جدیدی را به مزیت های فعلی خود اضافه کنید.

مهمترین روش کسب مزیت رقابتی

مهمترین روش کسب مزیت رقابتی

  • روش های مختلف فروش
  • استفاده از نیروی انسانی متخصص و حرفه ای
    هدف قرار دادن یک موقعیت جغرافیایی خاص
  • گارانتی خوب و خدمات پس از فروش
  • خدمات مشتری و ارتباط با مشتری
  • استفاده از تکنولوژی جدیدتر در تولید
  • نوآوری و خلاقیت در محصولات
  • ساختار و رهبری مؤثر سازمان
  • دسترسی به تامین کنندگان بهتر
  • عملکرد بیشتر و بهتر محصول
  • بسته بندی شیک تر و خاص تر
  • توزیع بهتر و تحویل سریعتر
  • صرفه جویی در مقیاس
  • سفارشی سازی محصول
  • تنوع بیشتر محصولات
  • محصولات انحصاری
  • شهرت برند خوب
  • اولین بودن در بازار
  • تبلیغات گسترده تر
  • کیفیت بهتر
  • سابقه و تجربه بالا
  • قدرت مالی سازمان
  • دکوراسیون جذاب تر
  • موقعیت مکانی عالی
  • طراحی زیباتر
  • قیمت ارزان تر

چرا مزیت رقابتی مهم است؟

اگر با وجود تمام توضیحات ذکر شده هنوز این سوال برای شما پیش می آید که چرا مزیت رقابتی در بازاریابی مهم است؟ در پاسخ به سوال شما باید بگوییم که پاسخ به این سوال ممکن است سال ها طول بکشد. این سوال شبیه به “چرا یک تجارت سودآور است؟” در زیر برخی از دلایلی که مزیت رقابتی در بازاریابی را به یک مفهوم بسیار مهم تبدیل کرده است آورده شده است:

  1. جذب مشتریان بیشتر: آیا کسب و کاری وجود دارد که از افزایش تعداد مشتریان راضی نباشد؟ پس باید به شما بگوییم که داشتن مزیت رقابتی تعداد مشتریان شما را در گام اول افزایش می دهد. در واقع با ایجاد مزیت رقابتی مشتریان بیشتری خواهید داشت
  2. افزایش وفاداری مشتری: کمیت همیشه بر کیفیت مهم است. اینکه یک کسب و کار تعداد زیادی مشتری دارد، لزوماً به این معنی نیست که مشتریان باکیفیتی دارد.
  3. درآمد بیشتر: بسیاری از معادلات در دنیای تجارت بسیار ساده هستند. هرچه مشتریان وفادار بیشتری داشته باشید، درآمد بیشتری خواهید داشت. در واقع، با داشتن مزیت رقابتی در بازاریابی، می توانید درآمد بیشتری داشته باشید در حالی که هزینه بسیار کمتری می کنید.

نکته نهایی در مورد مزیت رقابتی (Competitive Advantage)|مزیت رقابتی در بازاریابی

مزیت رقابتی به عنوان یکی از راه های موفقیت کسب و کار در بازار رقابتی پویا بسیار مهم است. این مزیت به شرکت ها اجازه می دهد تا استراتژیک فکر کنند، متمایز شوند و رشد کنند. از جمله روش های ایجاد مزیت رقابتی می توان به هزینه کم، تمایز محصول، استفاده از فناوری پیشرفته، مدیریت زنجیره تامین، تمرکز بر بازارهای خاص و ابتکار و نوآوری اشاره کرد.

هر یک از مزیت های رقابتی به سازمان ها کمک می کند تا در بازار رقابتی جایگاه ویژه و برتری داشته باشند و به موفقیت های تجاری بیشتری دست یابند. به طور کلی مزیت رقابتی اساسی ترین عامل در تعیین موقعیت و موفقیت شرکت ها و سازمان ها در بازارهای رقابتی است.

 

مدیریت بازاریابی و مهندسی فروش چیست و چه کاربردی دارد؟

همه چیز در مورد استراتژی بازاریابی خبرنامه ای برای کسب و کار

شرکت اسپاد آبستا در فردیس کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *