آموزش لینک سازی برای سئو همراه با نکات کلیدی

پست های اخیر

فهرست مطالب

سوالی دارید؟

از تماس گرفتن با ما دریغ نکنید. ما تیمی از کارشناسان آماده گفتگو با شما هستیم.

البرز، فردیس

09191045494

لینک سازی در سئو چیست؟

در دنیای رقابتی وب، داشتن محتوای باکیفیت به تنهایی کافی نیست. یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش اعتبار سایت در نظر موتورهای جستجو، لینک سازی یا Link Building است. لینک‌ بیلدینگ به فرآیند به ‌دست آوردن لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر به سایت شما گفته می‌شود. این لینک‌ها مانند رأی اعتماد از سوی وب‌سایت‌های دیگر عمل می‌کنند و نقش مهمی در ارتقای رتبه سایت در نتایج جستجو دارند.

موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک‌ها را به‌عنوان معیاری برای سنجش کیفیت و محبوبیت یک سایت در نظر می‌گیرند. هرچه تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی بیشتر باشد، احتمال دیده‌شدن صفحات سایت در نتایج جستجوی کاربران نیز افزایش می‌یابد. اما ساخت لینک تنها به کمیت محدود نمی‌شود؛ کیفیت، ارتباط موضوعی و طبیعی بودن لینک‌ها اهمیت بیشتری دارد. اگر شما هم مایل به یادگیری بیشتر در این موضوع هستید، در این مطلب همراه ما باشید.

تعریف لینک سازی

لینک بیلدینگ فرآیند به ‌دست آوردن اَبَرپیوندها (hyperlinks) از سایر وب‌سایت‌ها یا مقالات به صفحه مورد نظر شما است. یک اَبَرپیوند (که معمولاً به آن فقط «لینک» گفته می‌شود) راهی است برای کاربران تا بین صفحات مختلف در اینترنت جابجا شوند.

موتورهای جستجو از لینک‌ها برای خزیدن (crawl) در وب استفاده می‌کنند. آن‌ها در بین صفحات مختلف در وب‌سایت شما و همچنین بین وب‌سایت‌های مختلف می‌خزند.

تمام لینک سازی ها لزوما توسط متخصصین سئو یا بازاریاب‌ها ساخته نمی‌شوند. بسیاری از آن‌ها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند، مانند یک روزنامه‌نگار که در حین پوشش خبری به یک منبع ارجاع می‌دهد یا بلاگری که از دستگاه قهوه‌ساز جدیدش آن‌قدر خوشش آمده که به فروشگاهی که آن را فروخته لینک می‌دهد.

نهایت هدف سئو این است لینک‌هایی دریافت کنید که برای آن‌ها درخواست نکرده‌اید. این موضوع، چیزی است که باید برای آن تلاش کنید و در بلندمدت به آن برسید.

در کنار این رویکرد بلندمدت، می‌توانید از طیف وسیعی از تکنیک‌های لینک سازی بهره ببرید که به شما کمک می‌کنند اعتبار خود را افزایش داده و شانس بالاتری برای رتبه‌بندی بهتر و دریافت ترافیک از جستجوی گوگل داشته باشید.

 

لینک بیلدینگ به چه معنی است

 

لینک‌ها برای موتورهای جستجو چه معنایی دارند؟

موتورهای جستجو از لینک سازی دو کاربرد اصلی می‌گیرند. این دو کاربرد عبارتند از:

  • کشف صفحات جدید وب برای استفاده در نتایج جستجو
  • کمک به تعیین کیفیت و رتبه‌بندی صفحات در نتایج
مطلب پیشنهادی  معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل در سال 2025

زمانی که موتورهای جستجو صفحات وب را می‌خزند، می‌توانند محتوای آن صفحات را استخراج کرده و به فهرست‌های خود اضافه کنند. از این طریق، آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا یک صفحه کیفیت کافی برای رتبه گرفتن در کلمات کلیدی مرتبط را دارد یا خیر.

در این فرایند، موتورهای جستجو فقط به محتوای صفحه نگاه نمی‌کنند، بلکه به تعداد لینک‌های ورودی از سایت‌های خارجی و کیفیت آن سایت‌ها نیز توجه دارند.

به طور کلی، هرچه تعداد بیشتری از وب‌سایت‌های با کیفیت بالا به شما لینک دهند، احتمال بیشتری وجود دارد که در نتایج جستجو رتبه بهتری بگیرید. این مسئله، با نام سئو خارجی شناخته می‌شود.

استفاده از لینک سازی به عنوان عامل رتبه‌بندی همان چیزی بود که به گوگل اجازه داد تا در اواخر دهه ۹۰ بازار موتورهای جستجو را تسخیر کند.

یکی از بنیان‌گذاران گوگل، لری پیج، الگوریتم PageRank را اختراع کرد که کیفیت یک صفحه را تا حدودی بر اساس تعداد لینک‌های ورودی به آن اندازه‌گیری می‌کرد. این معیار به بخشی از الگوریتم کلی رتبه‌بندی گوگل تبدیل شد و به یک سیگنال قوی بدل گشت، چون روش مؤثری برای تعیین کیفیت صفحه بود.

این سیستم آن‌قدر موثر بود چون بر پایه این ایده بنا شده بود که یک لینک، نوعی رای اعتماد به یک صفحه است! یعنی اگر ارزش نداشت، کسی به آن لینک نمی‌داد.

فرض بر این بود که وقتی کسی به یک وب‌سایت دیگر لینک می‌دهد، در واقع آن را به‌عنوان یک منبع خوب معرفی می‌کند؛ در غیر این صورت، دلیلی برای لینک دادن وجود نداشت.

اما خیلی زود متخصصان سئو یاد گرفتند که چگونه این الگوریتم و نتایج جستجو را با استفاده از لینک سازی برای کلمات کلیدی خاص دست‌کاری کنند.

در آن زمان، گوگل از اکثر موتورهای جستجو پیشرفته‌تر بود، اما هنوز در تشخیص تفاوت بین لینک‌های با کیفیت و بی‌کیفیت ضعف داشت. برای همین گوگل شروع کرد به شناسایی وب‌سایت‌هایی که نتایج را با استفاده از لینک‌های بی‌کیفیت دست‌کاری می‌کردند و آپدیت‌هایی را منتشر کرد که هدف آن‌ها فیلتر کردن سایت‌هایی بود که به ناحق رتبه گرفته بودند.

مطلب پیشنهادی  تکنیک‌های طلایی برای پیشرفت در دیجیتال مارکتینگ

این روند باعث شد گوگل ارزشی که به برخی تکنیک‌های لینک سازی قدیمی می‌داد، کاهش دهد. در سال ۲۰۱۲، گوگل سطح اقدامات خود را با عرضه اولین آپدیت پنگوئن، از جمله الگوریتم های گوگل ارتقاء داد.

این آپدیت‌ها تکنیک‌های خاصی از لینک سازی را هدف قرار دادند و تا حد زیادی شیوه لینک‌ بیلدینگ را برای همیشه تغییر دادند. از آن زمان به بعد، تکنیک‌های ساخت لینک بی‌کیفیت نه تنها می‌توانستند بی‌فایده باشند، بلکه می‌توانستند به‌شدت به توانایی یک وب‌سایت برای کسب رتبه آسیب بزنند.

با این وجود، بررسی کلی در جامعه سئو و مطالعات اخیر نشان داده‌اند که لینک‌ها همچنان نقش بزرگی در این الگوریتم دارند. به طور کلی پذیرفته شده است که اگر همه عوامل دیگر برابر باشند، حجم و کیفیت لینک‌های ورودی به یک صفحه می‌تواند تعیین‌کننده رتبه آن باشد.

در حال حاضر، تقریبا هیچ شکی وجود ندارد که اگر لینک‌های با کیفیت بالا به وب‌سایت خود دریافت کنید، در رتبه‌بندی بهتر عمل کرده و ترافیک بیشتری کسب خواهید کرد.

 

لینک سازی برای ارتقا سئو

 

لینک سازی چطور به کسب و کار کمک می‌کند؟

لینک‌ بیلدینگ نه تنها به بهبود رتبه‌بندی و افزایش ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک کمک می‌کند، بلکه مزایای متعددی دارد که می‌تواند به کسب‌وکار شما سود برساند.

همچنین درست است که لینک‌ها به طور طبیعی از فعالیت‌های دیگر به دست می‌آیند، در حالی که هدف اصلی آن فعالیت‌ها ممکن است ایجاد لینک نباشد. برای مثال، اگر محصول جدیدی معرفی کنید که تا به حال دیده نشده و واقعاً نوآورانه باشد، احتمالاً به صورت طبیعی تعداد زیادی لینک به وب‌سایت شما داده می‌شود.

یا اگر محتوای فوق‌العاده‌ای تولید کنید که بهترین راهنما در حوزه کاری‌تان باشد، احتمالاً باز هم به عنوان نتیجه، لینک‌هایی دریافت خواهید کرد. هیچ یک از این فعالیت‌ها، یعنی ساختن یک محصول عالی یا تولید محتوای ارزشمند، صرفا به خاطر منافع لینک سازی انجام نشده‌اند، بلکه لینک‌ها حاصل طبیعی آن فعالیت‌ها هستند.

به همین دلیل باید به ساخت لینک نه به عنوان یک فعالیت جداگانه، بلکه به عنوان بخشی از فعالیت‌های دیگر نگاه کنیم.

مزیت لینک سازی در سئو صفحات

در این قسمت، توضیح داده‌ایم که ساخت و دریافت لینک‌های مفید چطور می‌تواند برای سایت شما سودآوری داشته باشدو

  1. ساختن روابط

لینک سازی اغلب شامل ارتباط برقرار کردن با وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مرتبط در صنعت شما می‌شود. این ارتباط معمولا در راستای ترویج محتوایی است که تازه ساخته‌اید، مانند یک قطعه متن یا یک عکس اینفوگرافیک.

  1. ارسال ترافیک ارجاعی

تا به حال درباره تاثیر لینک‌ها روی رتبه‌بندی صحبت کردیم، اما تاثیر لینک سازی روی ترافیک ارجاعی چطور؟ یک لینک خوب از وب‌سایتی با بازدید بالا می‌تواند به افزایش ترافیک شما نیز کمک کند. اگر آن وب‌سایت مرتبط باشد، احتمالا ترافیک حاصل نیز مرتبط بوده و ممکن است منجر به افزایش فروش شود.

مطلب پیشنهادی  تأثیر سئو بر برندینگ و شناخت برند در دنیای دیجیتال

در این حالت، ارزش لینک فقط مربوط به سئو نیست، بلکه مربوط به جذب مشتریان است. اگر بتوانید لینک‌های وب‌سایت خود را جلوی چشم افرادی که واقعا به خدمات یا محصولات شما علاقه‌مند هستند قرار دهید، احتمال کلیک کردنشان زیاد است. شاید بلافاصله خرید نکنند، اما اکنون از وجود شما و کاری که انجام می‌دهید آگاه شده‌اند.

  1. ساخت برند

لینک سازی خوب می‌تواند به ساخت برند شما و تثبیت شما به عنوان یک مرجع در حوزه تخصصی‌تان کمک کند. برخی تکنیک‌های لینک بیلدینگ مثل تولید محتوا، می‌توانند تخصص شرکت شما را به نمایش بگذارند و این به شدت در تقویت برند تأثیرگذار است.

مثلا اگر محتوایی بر اساس داده‌های صنعتی تولید و منتشر کنید، این فرصت را دارید که در صنعت خود شناخته شوید. وقتی برای این محتوا لینک می‌گیرید و ارتباط برقرار می‌کنید، در واقع تخصص خود را نشان داده‌اید و از دیگران می‌خواهید تا پیام شما را گسترش دهند و به دیگران هم منتقل کنند.

نتیجه گیری

لینک سازی هنوز یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در سئو است، اما کیفیت و ارتباط لینک‌ها از کمیت آن‌ها مهم‌تر شده است. تکنیک‌های اسپم و بی‌کیفیت می‌توانند به رتبه سایت آسیب بزنند. لینک بیلدینگ موثر همراه با محتوای خوب، سئوی فنی و تجربه کاربری مناسب، باعث افزایش رتبه، ترافیک هدفمند و تقویت برند می‌شود. پس ساخت لینک باید بخشی از یک استراتژی جامع و بلندمدت باشد که ارزش واقعی برای کسب‌وکار ایجاد کند. بنابراین اگر به دنبال سئو سایت در فردیس هستید، پیشنهاد می‌کنیم کار را به کاردان سپرده تا با انجام تکنیک‌های مختلف، سایت‌تان در گوگل دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *