زمانی که در حال طراحی و سئو یک وبسایت هستید، مهمترین چیز برای شما جذب مخاطب و بالا بردن ترافیک وبسایت است. هرچه کاربران و مخاطبین بیشتری به سایت شما سر بزنند، فروش و سود بیشتری هم خواهید داشت.
اما از کجا میتوان فهمید که وبسایت ما دیده میشود؟ یکی از این راهها، بررسی نرخ کلیک یا سی تی ار (CTR) است. این معیار به ما نشان میدهد چه تعداد از کاربرانی که سایت را دیدهاند، روی آن کلیک کردهاند. در ادامه توضیحاتی را مبنی بر اینکه چطور میتوانید این نرخ را بالا ببرید، ارائه داده ایم. پس با ما همراه باشید.
سی تی ار یا نرخ کلیک (CTR) چیست؟
نرخ کلیک یا سی تی ار، نسبت تعداد کلیکها به تعداد ایمپرشن (بازدید) است. نرخ کلیک با تقسیم تعداد کلیکها بر تعداد کل بازدیدها و سپس بیان نتیجه به صورت درصد محاسبه میشود. سی تی آر یک معیار عملکرد است که اثربخشی اصول سئو و بازاریابی را نشان میدهد.
نرخ کلیک با اندازهگیری نسبت کاربرانی که روی یک لینک خاص کلیک کردهاند، به تعداد کل کاربرانی که آن محتوا را دیدهاند، مشخص میشود.
در مبحث دیجیتال مارکتینگ، CTR یک شاخص حیاتی است که نشان میدهد محتوای وبسایت تا چه حد برای مخاطب هدف جذاب است و همچنین ارزیابیهایی را در مورد میزان تعامل کاربران با وبسایت ارائه میدهد.
نرخ کلیک چگونه محاسبه میشود؟
سی تی آر با تقسیم تعداد کلیکها بر تعداد ایمپرشنها محاسبه میشود. برای مثال، اگر یک مقاله در یک وبسایت ده هزار بازدید و ۵۰۰ کلیک داشته باشد، نرخ کلیک آن ۵٪ خواهد بود.
فرمول نرخ کلیک به شکل زیر است:
CTR = (تعداد بازدیدها ÷ تعداد کلیکها) x 100
تعداد کلیکها نمایانگر تعداد کل کاربرانی است که روی لینک کلیک کردهاند.
تعداد بازدیدها تعداد دفعاتی است که لینک در صفحه سرچ گوگل به کاربران نمایش داده شده است.
چرا نرخ کلیک مهم است؟
سی تی ار یک معیار بسیار ارزشمند برای درک عملکرد وبسایت است. این نرخ به شما نشان میدهد درک بهتری از کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت خود داشته باشید. این معیار به شما میگوید که کدام فعالیت اثر مثبتی داشته و کدام فعالیت، اثر منفی.
زمانی که نرخ کلیک پایین باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که مخاطب هدف خود را اشتباه انتخاب کردهاید. اما در عین حال CTR بالا نشاندهنده این است که تبلیغات شما مؤثر، جذاب و تعاملبرانگیز هستند.
نرخ کلیک خوب چقدر است؟
این معیار در صنایع مختلف، متفاوت است. برای اینکه متوجه شوید چه مقدار سی تی آر برای کسب و کار شما مناسب است، باید کار خود را با تحقیق در مورد نرخ کلیک میانگین در صنعت مربوط به خود شروع کنید.
زمانی که متوجه شدید این نرخ به صورت میانگین چقدر است، میتوانید قدمهایی را برای رسیدن به نرخ کلیک بالاتر بردارید و به اهداف خود برسید.
چگونه CTR را افزایش دهیم؟
فاکتورهای مختلفی وجود دارند که میتوانید برای افزایش سی تی ار سایت خود از آنها استفاده کنید. اینکه چطور این نرخ را بالا ببرید، به این بستگی دارد که کجا میخواهید این کار را انجام دهید!
برای مثال اگر میخواهید سئو سایت پزشکی انجام داده و نرخ کلیک آن را بالا ببرید، باید روی ارائه روشهای درمان تمرکز کنید.
صرف نظر از موضوع وبسایت، ۷ روش زیر برای بهبود CTR به شما جهتگیری مناسبی میدهد:
بهینهسازی محتوا
محتوایی که جذاب، مرتبط و متناسب با موضوع وبسایت باشند، کلیک بیشتری میگیرند. برای رسیدن به این هدف میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:
- استفاده از تصاویر جذاب: محتوایی با تصاویر یا ویدئوهای جذاب عملکرد بهتری دارند. به دلیل کوچک بودن صفحه نمایش موبایل، محتوا باید فورا توجهات را به خود جلب کند. تصاویر با کیفیت بالا، رنگهای زنده و وضوح بالا کاربران را جذب کرده و نرخ کلیک را بالا میبرند.
- متن هوشمند و شخصیسازیشده: متن استفاده شده در وبسایت باید کوتاه، جذاب و همراستا با هدف کاربر باشد. از محتوایی که بر نیازهای کاربر تأکید دارند استفاده کنید و یک پیشنهاد ارزشمند واضح ارائه دهید.
- کال تو اکشن یا (CTA): یک کال تو اکشن خوب، برای بالا بردن سی تی آر بسیار حیاتی است. استفاده از عبارات تبلیغاتی حس فوریت ایجاد کرده و باعث میشود کاربر با وبسایت تعامل کند.
هدفگذاری مخاطب
هر چه هدفگذاری دقیقتر باشد، نتایج بهتری در بالا بردن CTR حاصل خواهد شد. برای پیدا کردن مخاطب هدف خود، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید.
- هدفگذاری رفتاری: استفاده از دادههای رفتاری کاربران برای نمایش محتوای مرتبط یکی از راههای بالا بردن نرخ کلیک است.
- هدفگذاری جمعیتشناختی: محتوا باید با توجه به سن، جنسیت، علاقهمندیها و سایر ویژگیهای کاربران نوشته شده و بارگذاری شود. با اینکار، وبسایت شما به مخاطبین هدف نمایش داده میشود.
- هدفگذاری جغرافیایی: به معنی استفاده از دادههای موقعیت مکانی برای نمایش محتوای مرتبط با مکان فعلی کاربران است. برای مثال، افرادی که در کرج یا فردیس زندگی میکنند، به دنبال گرفتن خدمات در این شهر هستند. پس باید محتوای شما طوری تنظیم شده باشد که برای کاربران این شهر نمایش داده شود تا نرخ کلیک بالا رود.
تست A/B برای بهینهسازی
این تست به شما کمک میکند درک کنید CTR مناسب برای برند شما چیست. در ادامه توضیح دادهایم چطور این تست را انجام دهید.
- تست چند نسخه از محتوا: بررسی کنید کدام نسخه و سبک محتوا بیشترین تعادل بین سی تی ار و نرخ تبدیل را دارد. با مقایسه سرخطها، تصاویر و کال تو اکشنهای مختلف، بهترین گزینه را پیدا کنید.
- آزمایش فرمتهای مختلف محتوا: فرمتهای مختلف محتوا مانند بنر، عکس، ویدئو و غیره میتوانند نتایج مختلفی به همراه داشته باشند. آزمایش این فرمتها کمک میکند متوجه شوید کدام یک در بالا بردن نرخ کلیک مؤثرتر است.
بهینهسازی تجربه کاربری موبایل
صفحات وبسایت که برای موبایل طراحی میشوند، باید متناسب با اندازه صفحهنمایش دستگاه هدف باشد.
- صفحات فرود (لندینگ) مناسب موبایل: اگر پس از کلیک، کاربر به صفحهای خارج از صفحه فعلی هدایت شود، باید آن صفحه برای موبایل بهینه شده باشد. صفحاتی که کند باشند یا رسیدن به آن سخت باشد، نرخ سی تی آر را کاهش میدهند.
- سرعت بالا: صفحات باید سریع بارگذاری شوند و باعث اختلال در تجربه کاربر نشوند.
استفاده از فرمتهای ویدئویی و تعاملی
استفاده از ویدئو در تمام زمینهها عملکرد بهتری دارد، از بالا بردن نرخ کلیک وبسایت گرفته تا افزایش تعامل. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه توضیحاتی را ارائه دادهایم:
- استفاده از محتوای ویدئویی: ویدئوها نرخ تعامل بیشتری دارند و اطلاعات بیشتری را در زمان کمتر منتقل میکنند. بنابراین سعی کنید برای بخشهایی از متن، یک ویدئو هم داشته باشید.
- محتوای تعاملی: عناصر تعاملی مانند اسلایدرها، آزمونها یا بازیهای کوچک کاربران را بیشتر جذب میکنند و نرح کلیک را بالا میبرند.
زمانبندی مناسب انتشار محتوا
انتخاب زمان مناسب برای منتشر کردن یک محتوا، باعث بهبود واکنش کاربران به آن میشود.
- بهینهسازی زمان نمایش محتوا: نمایش محتوا در زمانی که کاربران بیشترین فعالیت را دارند، مثل ساعات استراحت میتواند CTR را بالا ببرد.
- استفاده از بازاریابی مجدد: هدفگذاری مجدد کاربرانی که قبلا با وبسایت یا محصول تعامل داشتهاند، احتمال کلیک را افزایش میدهد.
توضیحات متای جذاب
توضیحات متا، بخش کوچکی از توضیحات هستند که در صفحه جستجو، درست زیر عنوان نمایش داده میشوند. به همین دلیل شما باید از این فرصت کوتاه و محدود استفاده کرده تا مخاطب را مجاب کنید روی وبسایت شما کلیک کند.
سعی کنید در این توضیحات از کلماتی که مثل رایگان، مهمترین، بهترین یا از عدد و ایموجیهای مختلف استفاده کنید تا توجه مخاطب را جلب کنید.
انتخاب یک عنوان جذاب
عنوانی که در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده میشود، کوتاه است. برای همین در حدود سه تا پنج ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را به خود جذب کنید. بنابراین برای بالا بردن نرخ کلیک، در قدم اول باید عنوانی ترغیب کننده انتخاب کنید.
این موضوع به قدری مهم است که تاثیر مستقیم روی کلیک کردن یا نکردن کاربر دارد. برای نوشتن یک عنوان جذاب و بالا بردن سی تی آر، میتوانید از راههای مختلفی استفاده کنید. برای مثال، میتوانید سوال بپرسید و از این راه ذهن مخاطب را درگیر کنید. از عدد و کلمات تبلیغاتی مثل تخفیف، رایگان، ساده و غیره استفاده کنید.
تاثیر سی تی ار در نتایج جستجو
با اینکه گوگل تا به حال به صورت مستقیم به تاثیر CTR بر نتایج جستجو اشارهی نکرده است، اما بنا به گفتههای یکی از مدیران ارشد گوگل میتوان گفت که نرخ کلیک میتواند بر رتبه بندی و تحلیل الگوریتمهای باغ وحش گوگل تاثیر بگذارد.
بنابراین میتوانیم در گوشه ذهن خود این موضوع را داشته باشیم که سی تی ار بر رتبه بندی تاثیر خواهد گذاشت. اما سوالی که شاید در این مرحله با آن مواجه شوید این است که وبسایتهایی که رتبه بهتری دارند CTR بالاتری میگیرند یا برعکس؟
با توجه به بررسیها و تحقیقات انجام شده، میتوان گفت که بالا رفتن نرخ کلیک، در بهبود رتبه یک صفحه تاثیر ویژهای دارد. اما این تاثیر را میتوان در دادههای بزرگ و طولانی مدت مشاهده کرد.
جمع بندی
سی تی ار یا نرخ کلیک، نسبت میزان کلیک بر بازدیدهاست. این معیار نشان میدهد چه تعداد از افرادی که صفحه شما را در سرچ گوگل دیدهاند، روی آن کلیک کرده و وارد وبسایت شدهاند. CTR معیار خوبی است که نشان میدهد محتوای شما به دست مخاطب هدف رسیده است یا خیر.
برای بالا بردن این نرخ، راههای زیادی وجود دارد. برای مثال استفاده از محتوا و عنوانهای جذاب، استفاده از توضیحات متای کاربرپسند، به کار بردن محتوای ویدئویی و عکس، استفاده از کال تو اکشن و بالا بردن تعامل کاربر با صفحه بخشی از این راههاست.