عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارند که میتوانند روی اعتبار و رتبه گرفتن وبسایت شما در صفحه جستجو گوگل تاثیر بگذارند. کارکردن روی محتوای داخلی و رابط کاربری سایت، میتوانند تاثیر خوبی روی این موضوع داشته باشند؛ اما گاهی این اقدامات به تنهایی کافی نیستند و باید از تکنیکهای دیگری استفاده کرد که از خارج سایت، به ارتقا آن کمک میکنند.
به این تکنیکها، سئو خارجی یا آف پیج (Off Page) گفته میشود. بهینهسازی از طریق سئو بیرون صفحه میتواند اعتبار وبسایت شما را بالا برده و اعتماد کاربران و گوگل را به آن جلب کند. پس اگر شما هم صاحب یک کسب و کار اینترنتی بوده و به دنبال بهبود و بهینهسازی آن از طریق سئو خارج سایت هستید، این مطلب را از دست ندهید.
سئو خارجی چیست؟
سئو خارجی یا سئو آف پیج (Off Page)، به مجموعه کارهایی گفته میشود که برای ارتقا رتبههای سایت و بالابردن تعامل کاربر با صفحه مورد نظر، در خارج از وبسایت شما انجام میشود. زمانی که سئو بیرون صفحه با سئو داخلی و تکنیکال ترکیب شود؛ کمک میکند تا صفحه مورد نظر شما بیشتر دیده شود، تعاملات با آن بالا رفته و ایندکس شدن آن راحتتر شود. سئو خارجی شامل تکنیکهای زیادی است؛ به عنوان مثال برند منشن، ساخت بک لینک، رپورتاژ و کمک گرفتن از شبکههای اجتماعی از این تکنیکها محسوب میشوند.
هدف سئو آف پیج این است که یک رد پای دیجیتال بسازید که به گوگل نشان دهد چرا وبسایت شما باید در صفحه جستجو رتبه گرفته و به کاربرها نمایش داده شود. برای مثال، درست همانطور که کیفیت خانه شما فقط به مواد به کار رفته در آن بستگی ندارد و عوامل خارجی مثل محلهای که خانه در آن واقع شما اهمیت دارد. این موضوع در مورد سایت شما نیز صدق میکند؛ شما باید علاوه بر بهینه کردن داخل سایت، به خارج آن نیز اهمیت دهید.
تفاوت سئو خارجی و داخلی چیست؟
همانطور که گفته شد، سئو آف پیج (Off page) و داخلی، دو عامل اساسی در بهینهسازی وبسایت شما هستند؛ اما این دو تکنیک تفاوتهای زیادی با هم دارند. برای مثال تکنیک داخلی روی بهینهسازی محتوای داخل یک وبسایت، ساختار آن و المانهای HTML تمرکز دارد تا رتبه آن را در صفحه سرچ گوگل ارتقا دهد. در مقابل، سئو خارجی شامل به انجام رساندن کارهایی خارج از وبسایت میشود که باعث بالا رفتن اعتبار، قابل اعتماد بودن و افزایش بازدید سایت در سراسر وب میشود.
سئو داخلی شامل به کار بردن تکنیکهایی مثل بهینهسازی کیوردها (کلمات کلیدی)، تگهای متا، لینکسازیهای داخلی و بالا بردن سرعت سایت میشود. این تلاشها باعث میشوند که وبسایت شما به سادگی توسط موتورهای جستجو قابل دسترسی بوده و رتبه بهتری بگیرد.
در مقابل سئو خارجی یا خارج از صفحه، از تکنیکهایی استفاده میکند که اعتبار سایت شما را بالا میبرد. برای مثال انجام رپورتاژ، بک لینک گیری، گرفتن سایتیشن و برند منشن از این تکنیکها هستند.
تفاوت سئو آف پیج و آن پیج | |
سئو خارجی | سئو داخلی |
بالا بردن اعتبار و بازدید سایت | محتوا، ساختار سایت و المانهای HTML را بهینهسازی میکند |
شامل ساخت بک لینک، برند منشن و رپورتاژ میشود | شامل بهینهسازی کلمات کلیدی، تگهای متا، لینکسازی داخلی و سرعت سایت میشود |
به موتور جستجو سیگنال میدهد که سایت قابل اعتماد است | اطمینان حاصل میکند که موتورهای جستجو به سایت سر زده و محتوای آن را بفهمند. |
تکنیکهای سئو خارجی
تکنیکها و فعالیتهای زیادی وجود دارند که میتوان آن را جز سئوی بیرون صفحه حساب کرد. در این قسمت استراتژی های سئو خارجی که برای افزایش اعتبار وبسایت استفاده میشوند را ذکر کردهایم.
-
لینک بیلدینگ یا لینکسازی خارجی
یکی از اصول بنیادی و اصلی سئو خارجی، ساخت لینکهای خارجی است. در این روش باید از سایتهای معتبر دیگر، به وبسایت خود با انکرتکستهای مختلف لینک بدهید. زمانی که سایت خارجی، اعتبار بالایی داشته باشد، اعتبار سایت شما نیز به شکل قابل توجهی بالا میرود. در مقابل، اگر اعتبار سایت خارجی پایین بوده یا اسپم اسکور بالایی داشته باشد، روی سایت شما نیز تاثیر منفی میگذارد.
-
سوشال سیگنال
با اینکه دیده شدن وبسایت شما به صورت مستقیم روی سئو خارجی تاثیر ندارد و رتبه شما را بهبود نمیدهد، با این حال باعث میشود افراد بیشتری با وبسایت شما آشنا شده و برند شما بیشتر دیده شود. در عصر امروز، افراد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک کسب و کار، حتی قبل از جستجو در گوگل به سراغ شبکههای اجتماعی میروند.
به همین دلیل دیدن اسم برند شما و حتی خواندن نظرات مثبت در مورد آن میتواند کاربران را به سمت وبسایت سوق دهد. به همین دلیل یکی از استراتژی های سئو خارجی، سوشال سیگنال است. گاهی حتی میتوان برای سئو خارجی لینک محتوای داخل وبسایت را نیز در شبکههای اجتماعی مختلف منتشر کرد و از این طریق، بازدید سایت را بالا برد.
-
استفاده از فرومهای آنلاین
یکی دیگر از تکنیکهای سئو آف پیج، لینکسازی در انجمنهای اینترنتی مختلف است. توجه داشته باشید که این کار در سالهای اخیر به شکل بهینه انجام نشده است، بنابراین باید با اصول آن آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال برای استفاده از این تکنیک سئو خارجی، صرفا به لینکدهی بسنده نکنید. سعی کنید با کاربران این فرومها ارتباط گرفته و علاوه بر راهنمایی کردن آنها، برند خود را به آنها معرفی نمایید. با این کار علاوه بر بالا بردن اعتبار سایت از طریق لینکسازی، اعتماد کاربران را نیز جلب خواهید کرد.
-
منتشر کردن رپورتاژ
یکی از بهترین و تاثیرگذارترین تکنیکهای سئو بیرون صفحه، انتشار رپورتاژ آگهی است. یکی از نکات مهمی که باید در این تکنیک سئو خارجی در نظر داشته باشید و رباتهای گوگل به آن اهمیت زیادی میدهند، این است که رپورتاژها را در سایتهایی منتشر کنید که موضوع مشترکی با سایت خود شما دارند.
با منتشر کردن رپورتاژ آگهی علاوه بر معرفی محصولات و خدمات خود در سایتهایی که اعتبار بالایی دارند، بک لینک گیری نیز انجام شده و در نتیجه بازدید و اعتبار سایت بالا میرود.
-
برند سازی
ساخت برند و بالا بردن اعتبار آن نه تنها میزان اعتماد کاربران را بالا میبرد، بلکه اعتبار وبسایت شما را نیز در موتورهای جستجو بیشتر خواهد کرد. یکی از مهمترین تکنیکهای سئو خارجی، بالا بردن اعتبار دامنه است. زمانی که کاربران اسم برند شما یا دامنه وبسایت را جستجو کنند، برند توسط موتورهای جستجو شناخته شده و اعتبار آن بالا میرود.
زمانی که یک کاربر نام برند یا دامنه را جستجو کند، وبسایت شما باید در صفحه جستجو به عنوان اولین لینک نمایش داده شود؛ بنابراین باید همواره روی این موضوع تمرکز داشته و روی آن کار کنید.
فاکتورهای سئو خارجی
در قسمت قبل، استراتژیهایی که میتوانید برای سئو اف پیج استفاده کنید را بررسی کردیم. اما در این بخش، به بررسی عواملی پرداختهایم که روی سئو خارجی وبسایت شما تاثیر میگذارند.
-
تعداد صفحاتی که از آن بک لینک گرفتهاید
هر چه تعداد صفحاتی که از آنها برای سایت خود بک لینک گرفتهاید بالاتر باشد، اعتبار بیشتری به وبسایت افزوده خواهد شد.
-
تعداد دامنههایی که از آن بک لینک گرفتهاید
درست مثل تعداد صفحات، تعداد دامنههای که لینکدهی خارجی از آنها انجام شده است نیز اهمیت زیادی دارد. زمانی که از چندین سایت با اعتبار بالا لینک بگیرید، به گوگل سیگنال میدهید که وبسایت شما نیز اعتبار بالایی داشته و کاربران بیشتری به آن سر میزنند. حال اگر از چند صفحه دامنههای مختلف لینک بگیرید، روی سئو خارجی تاثیر خیلی خوبی خواهد داشت و رتبههای شما را بهبود میبخشد.
-
رتبه سایتهایی که از آن بک لینک گرفتهاید
یکی دیگر از عواملی که روی سئو خارجی تأثیر میگذارند، رتبه وبسایتهای خارجی است که از آنها به سایت خود لینک دادهاید. سایتهایی که رتبه بهتری در نتایج جستجو دارند برای شما نیز سودآورتر هستند. بنابراین اگر میخواهید گوگل و دیگر موتورهای جستجو سریعتر به سایت شما اعتماد کنند، بهتر است برای سئو آف پیج به سراغ وبسایتهایی بروید که رتبه بهتری دارند.
-
مربوط بودن محتوای وبسایت خارجی
از فاکتورهای مهم سئو خارجی، ارتباط محتوای سایتهای خارجی با وبسایت شماست. گوگل در آپدیتهای اخیر خود، تاکید زیادی بر این موضوع داشته است. در صورتی که محتوای وبسایت خارجی به سایت شما مرتبط نباشد، ممکن است تاثیرگذاری کمتری از سئو خارج صفحه ببینید.
-
دریافت لینک از صفحات اصلی سایتهای دیگر
با اینکه گرفتن بک لینک از صفحات داخلی وبسایتهای دیگر تاثیر بسیار خوبی روی سئو خارجی دارد، اما دریافت لینک از صفحه اصلی آنها ارزش بسیار بالاتری دارد و تاثیر بسیار بهتری روی سئو آف پیج خواهد داشت.
-
گرفتن بک لینک برای صفحات مختلف
اگر در این روند، از وبسایتهای مختلف تنها برای یک صفحه خود بک لینک بگیرید، گوگل آن را غیرطبیعی تشخیص داده و ممکن است سایت شما را جریمه کند. بنابراین در سئو خارجی توجه داشته باشید که از سایتهای مختلف، برای صفحات مختلف سایت خود لینک دریافت کنید.
-
فالو (Follow) یا نوفالو (No-Follow) بودن لینکها
مفهوم فالو بودن لینک به این معناست که گوگل این لینکها را ردیابی کرده و به وبسایت مورد نظر میرسد. بنابراین اگر لینکی نوفالو باشد؛ رباتها و خزندههای گوگل دیگر آن را ردیابی نخواهند کرد. پس مهم است لینکهایی که برای سئو خارجی میگیرید، حتما فالو باشند تا تاثیر خود را بگذارند.
-
لینکدهی در محتوا
اعتبار لینکهایی که در داخل محتوا و به صورت طبیعی در محتوانویسی سایت ایجاد میشوند، بسیار بالاتر از لینکهای دیگر است. بنابراین سعی کنید یک محتوای مرتبط تولید کرده و در آن، لینکدهی خارجی انجام دهید.
-
انکر تکست
نکته مهم دیگری که باید در سئو خارجی در نظر داشته باشید، کلمهای است که از آن برای لینکدهی استفاده میکنید. این کلمه انکر تکست نامیده میشود و بهتر است با کلمه کلیدی مورد نظر شما همخوانی داشته باشد.
نتیجه گیری
یکی از بهترین راههایی که میتوانید برای بهبود اعتبار سایت خود انجام دهید، کمک گرفتن از سئو خارجی است. سئو آف پیج شامل تکنیکهای مختلفی مثل بک لینک گرفتن، برند منشن، استفاده از سوشال سیگنال، رپورتاژ آگهی و غیره میباشد. با کمک گرفتن از این رویکردها میتوانید برند خود را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو بشناسانید و اعتبار آن را بالا ببرید. در نتیجه این کار بازدید سایت شما بالا رفته و در نتیجه کسب و کار پر رونقتری خواهید داشت.