آموزش سئو تکنیکال برای بهبود رتبه سایت

پست های اخیر

فهرست مطالب

سوالی دارید؟

از تماس گرفتن با ما دریغ نکنید. ما تیمی از کارشناسان آماده گفتگو با شما هستیم.

البرز، فردیس

09191045494

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یکی از مراحل مهم در فرآیند بهینه‌سازی سایت است که نقش کلیدی در تعامل با ربات‌های موتورهای جست‌وجو ایفا می‌کند. این بخش از سئو به بهبود ساختار فنی وب‌سایت می‌پردازد تا خزنده‌های گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو بتوانند صفحات سایت شما را به‌درستی و به‌طور منظم بررسی، تحلیل و ایندکس کنند.

به ‌بیان ساده، سئو فنی یعنی آماده‌سازی وب‌سایت برای درک بهتر توسط موتورهای جست‌وجو و در نهایت، بهبود رتبه آن در نتایج جستجو. در این مقاله قصد داریم به‌صورت جامع به معرفی سئو تکنیکال، انواع آن و اقداماتی که در این زمینه باید انجام دهید بپردازیم. اگر می‌خواهید سایت‌تان از نظر فنی با الگوریتم‌های گوگل همگام باشد، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با اصول و اهمیت این رویکرد به ‌طور کامل آشنا شوید.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا سئو فنی، باعث می‌شود موتورهای جستجو به شکل ساده‌تری سایت شما را پیدا و درک کرده و محتوایتان را ذخیره کنند.

همچنین این رویکرد شامل بهبود تجربه کاربری نیز می‌شود. مانند سریع‌تر کردن وب‌سایت و آسان‌تر کردن استفاده از آن در موبایل. اگر سئو تکنیکال به‌درستی انجام شود، می‌تواند باعث افزایش دیده شدن وب‌سایت شما در نتایج جستجو شود. در این مطلب، اصول پایه و بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر تکنیکال را خواهید آموخت.

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

سئو تکنیکال (Technical SEO) می‌تواند عملکرد سئوی شما را بهبود داده یا خراب کند. به همین دلیل نیاز است تا برای انجام آن از دانش کافی برخوردار باشید.

اگر صفحات وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نباشند، در نتایج جستجو ظاهر نخواهند شد، حتی اگر محتوای ارزشمندی داشته باشند. این موضوع منجر به از دست رفتن ترافیک وب‌سایت و درآمد بالقوه برای کسب‌وکار شما می‌شود.

به‌علاوه، سرعت وب‌سایت و سازگاری آن با موبایل، از فاکتورهای رتبه‌بندی هستند که سئو تکنیکال روی آن اثر می‌گذارد. اگر صفحات شما به کندی بارگذاری شوند، کاربران ممکن است سایت را ترک کنند. چنین رفتارهایی از سمت کاربر ممکن است نشان‌دهنده‌ این باشد که وب‌سایت شما تجربه‌ کاربری مثبتی ایجاد نمی‌کند. در نتیجه، موتورهای جستجو ممکن است وب‌سایت شما را رتبه‌بندی نکنند.

برای درک بهتر سئو تکنیکال، باید دو فرآیند مهم را بررسی کنیم: خزیدن (Crawling) و ایندکس کردن (Indexing).

 

آموزش سئو تکنیکال

 

درک خزیدن و نحوه بهینه‌سازی آن

خزیدن یا کرال یکی از اجزای اصلی نحوه عملکرد موتورهای جستجو است. کرالینگ زمانی اتفاق می‌افتد که موتورهای جستجو لینک‌های صفحات آشنای قبلی را دنبال کنند تا به صفحاتی برسند که قبلا آن‌ها را ندیده‌اند.

برای مثال، هر بار که پست‌های وبلاگ جدیدی منتشر می‌کنید، باید آن‌ها را به صفحه‌ اصلی وبلاگ خود اضافه کنید. بنابراین، دفعه بعد که یک موتور جستجو مانند گوگل صفحه وبلاگ ما را کرال کند، لینک‌های جدید و پست‌های تازه منتشر شده را می‌بیند. این یکی از روش‌های سئو تکنیکال است که به گوگل اجازه می‌دهد پست‌های جدید را کشف کند.

مطلب پیشنهادی  بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

چند روش وجود دارد که با انجام آن می‌توانید اطمینان حاصل کنید صفحات شما برای موتورهای جستجو قابل دسترسی هستند:

ساختار سایت را با سئو سازگار کنید

معماری سایت (یا ساختار سایت) به نحوه‌ مرتبط شدن صفحات مختلف در داخل وب‌سایت شما گفته می‌شود. یک معماری موثر صفحات را به گونه‌ای سازمان‌دهی می‌کند که خزنده‌ها بتوانند محتوای وب‌سایت شما را سریع و راحت پیدا کنند. پس هنگام طراحی ساختار سایت، مطمئن شوید که همه‌ صفحات فقط چند کلیک با صفحه‌ اصلی فاصله دارند.

استفاده از یک ساختار بهینه در سئو تکنیکال همچنین تعداد صفحات یتیم (Orphan Pages) را کاهش می‌دهد. صفحات یتیم صفحاتی هستند که هیچ لینک داخلی به آن‌ها نمی‌رسد و این باعث می‌شود که پیدا کردن آن‌ها برای خزنده‌ها و کاربران سخت یا حتی غیرممکن باشد.

ارسال نقشه سایت (Sitemap) به گوگل

استفاده از نقشه سایت XML می‌تواند به گوگل کمک کند تا صفحات وب‌سایت شما را پیدا کند. نقشه سایت XML فایلی است که لیستی از صفحات مهم سایت شما را شامل می‌شود. این فایل به موتورهای جستجو خبر می‌دهد که چه صفحاتی دارید و کجا می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند.

این مورد به‌ویژه زمانی در سئو تکنیکال اهمیت دارد که سایت شما صفحات زیادی داشته باشد یا لینک‌سازی داخلی ضعیفی داشته باشد. نقشه سایت شما معمولا در یکی از دو آدرس زیر قرار دارد:

yoursite.com/sitemap.xml

yoursite.com /sitemap_index.xml

وقتی نقشه سایت خود را پیدا کردید، آن را از طریق ابزار سرچ کنسول به گوگل ارسال کنید.

درک ایندکس کردن و نحوه بهینه‌سازی آن

پس از اینکه موتورهای جستجو صفحات شما را کرال کردند، سعی می‌کنند محتوای آن صفحات را تحلیل کرده و درک کنند. سپس آن محتواها را در ایندکس موتور جستجو ذخیره می‌کنند. این محل یک پایگاه داده‌ بزرگ شامل میلیاردها صفحه‌ وب است. صفحات وب شما باید توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند تا در نتایج جستجو ظاهر شوند.

ساده‌ترین راه در سئو تکنیکال برای بررسی اینکه آیا صفحات شما ایندکس شده‌اند یا نه، انجام یک جستجوی “site:” است. برای مثال، اگر می‌خواهید وضعیت ایندکس سایت خود را بررسی کنید، در جعبه‌ جستجوی گوگل تایپ کنید:

site:www.yoursite.com

این کار به شما نشان می‌دهد که چند صفحه از این سایت توسط گوگل ایندکس شده‌اند. همچنین برای چک ایندکس شدن یک صفحه نیز می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

مطلب پیشنهادی  تجربه کاربری (UX) چیست؟

Site:www.page.com

از تگ Noindex با دقت استفاده کنید

تگ “noindex” یک قطعه کد HTML است که از ایندکس شدن صفحات شما توسط گوگل جلوگیری می‌کند. در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید همه‌ صفحات مهم‌تان ایندکس شوند. بنابراین از تگ noindex فقط زمانی استفاده کنید که بخواهید برخی صفحات خاص را از ایندکس خارج کنید.

این صفحات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • صفحات تشکر
  • صفحات لندینگ کمپین‌های تبلیغاتی کلیکی

استفاده از تگ Canonical در مواقع لازم

زمانی که گوگل محتوای مشابهی را در چند صفحه‌ مختلف در سایت شما پیدا می‌کند، گاهی نمی‌داند کدام یک را باید ایندکس کند و در نتایج جستجو نمایش دهد. در چنین مواقعی، تگ کنونیکال کاربرد دارد. تگ canonical (rel=”canonical”) یک لینک را به‌عنوان نسخه اصلی مشخص می‌کند و به گوگل می‌گوید که کدام صفحه باید ایندکس و رتبه‌بندی شود.

بهترین تکنیک‌ها برای سئو تکنیکال

ایجاد یک ساختار سایت سازگار با سئو، ارسال نقشه سایت به گوگل و استفاده مناسب از تگ‌های noindex و canonical باعث می‌شوند صفحات شما خزیده و ایندکس شوند. اما اگر می‌خواهید وب‌سایت شما به‌طور کامل بهینه‌سازی شود، موارد زیر را نیز مدنظر قرار دهید:

استفاده از HTTPS

پروتکل امن انتقال ابرمتن (HTTPS) نسخه‌ای ایمن از پروتکل HTTP است. این پروتکل به محافظت از اطلاعات حساس کاربران، مانند رمزهای عبور و جزئیات کارت‌های اعتباری، در برابر افشای ناخواسته کمک می‌کند. از سال ۲۰۱۴، استفاده از HTTPS به‌عنوان یکی از سیگنال‌های رتبه‌بندی شناخته شده است.

در سئو تکنیکال، برای بررسی اینکه سایت شما از HTTPS استفاده می‌کند یا نه، کافیست آن را باز کنید. اگر نماد قفل در نوار آدرس مرورگر دیده شود، یعنی سایت امن است. اما اگر هشدار “Not secure” یا “ناامن” را مشاهده می‌کنید، یعنی سایت شما از HTTPS استفاده نمی‌کند.

در این صورت، باید یک گواهی SSL یا TLS نصب کنید. گواهی SSL/TLS هویت وب‌سایت شما را تایید کرده و یک اتصال امن بین کاربر و وب‌سایت ایجاد می‌کند.

 

اصول سئو تکنیکال

 

یافتن و رفع مشکلات محتوای تکراری

محتوای تکراری زمانی به وجود می‌آید که محتوایی مشابه یا تقریبا یکسان در چند صفحه از سایت شما وجود داشته باشد. گوگل معمولا سایت‌ها را به خاطر داشتن محتوای تکراری جریمه نمی‌کند، اما محتوای تکراری می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، مانند:

  • رتبه‌ گرفتن URL های نامطلوب در نتایج جستجو
  • کاهش اثربخشی بک‌لینک‌ها (Backlink Dilution)
  • هدر رفتن بودجه خزش (Crawl Budget)

پس برای اطمینان از درست بودن سئو تکنیکال، مطمئن شوید فقط یک نسخه از وب‌سایت شما در دسترس کاربران و خزنده‌ها قرار دارد.

مطلب پیشنهادی  آموزش لینک سازی برای سئو همراه با نکات کلیدی

کاربران و خزنده‌ها فقط باید به یکی از دو نسخه زیر از سایت شما دسترسی داشته باشند:

https://yourwebsite.com

https://www.yourwebsite.com

دسترسی هم‌زمان به هر دو نسخه، منجر به ایجاد محتوای تکراری می‌شود. همچنین این موضوع می‌تواند اثربخشی بک‌لینک‌ها را کاهش دهد؛ زیرا برخی سایت‌ها به نسخه‌ی دارای www لینک می‌دهند و برخی دیگر به نسخه‌ی بدون آن.

این موضوع می‌تواند بر عملکرد شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، فقط از یک نسخه اصلی سایت استفاده و نسخه دیگر را به آن ریدایرکت (redirect) کنید.

سرعت صفحات خود را بهبود دهید

سرعت بارگذاری صفحه یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی و سئو تکنیکال در دسکتاپ و موبایل است. بنابراین مطمئن شوید که سایت شما با بالاترین سرعت ممکن بارگذاری می‌شود. برای بررسی سرعت فعلی سایت خود، می‌توانید از ابزار PageSpeed Insights گوگل استفاده کنید.

این ابزار به سایت شما امتیازی از ۰ تا ۱۰۰ می‌دهد. هرچه این عدد بالاتر باشد، عملکرد سایت بهتر است.

چند ایده برای بهبود سرعت وب‌سایت شما:

فشرده‌سازی تصاویر

تصاویر معمولا بزرگ‌ترین فایل‌ها در یک صفحه وب هستند. یکی از راه‌های بهینه سازی سئو تکنیکال فشرده‌سازی عکس‌ها با استفاده از ابزارهای بهینه‌سازی تصویر، اندازه فایل‌ها را کاهش می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن بارگذاری شوند.

استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN)

یک CDN نسخه‌هایی از صفحات وب‌سایت شما را روی سرورهایی در سراسر جهان ذخیره می‌کند. سپس کاربران را به نزدیک‌ترین سرور متصل می‌کند تا فاصله بین کاربر و سرور کاهش یابد و فایل‌های درخواستی سریع‌تر بارگذاری شوند.

کم‌حجم‌سازی فایل‌های HTML، CSS و JavaScript

کم‌حجم‌سازی باعث حذف کاراکترها و فاصله‌های غیرضروری از کد می‌شود تا اندازه فایل‌ها کاهش یابد. این کار به بهبود سرعت بارگذاری صفحات و سئو تکنیکال کمک می‌کند.

اطمینان از سازگاری وب‌سایت با موبایل

گوگل از الگوریتم ایندکس‌گذاری موبایل-اول (Mobile-First Indexing) استفاده می‌کند. به این معنی که نسخه موبایل صفحات وب را برای ایندکس و رتبه‌بندی محتوا در اولویت قرار می‌دهد. پس حتما مطمئن شوید که وب‌سایت‌تان روی دستگاه‌های موبایل سازگار و قابل استفاده است.

نتیجه‌گیری

سئو تکنیکال یا سئو فنی به بررسی و بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت می‌پردازد و نقش بسیار مهمی در دیده شدن سایت توسط موتورهای جست‌وجو ایفا می‌کند. همان‌طور که سئو داخلی و سئو خارجی برای ارتقای جایگاه سایت در نتایج جست‌وجو حیاتی هستند، سئو تکنیکال نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

در واقع، اگر به سئو فنی سایت توجه نکنید، تمام تلاش‌های شما برای تولید محتوا، لینک‌سازی و بهبود تجربه کاربری ممکن است بی‌اثر باقی بماند. چرا که موتورهای جست‌وجو ابتدا باید بتوانند سایت شما را به‌درستی خزش، تحلیل و ایندکس کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *