برند منشن چیست و چگونه انجام می شود؟

پست های اخیر

فهرست مطالب

سوالی دارید؟

از تماس گرفتن با ما دریغ نکنید. ما تیمی از کارشناسان آماده گفتگو با شما هستیم.

البرز، فردیس

09191045494

برند منشن چیست؟

در سال‌های گذشته، برای دستیابی به رتبه‌های بالا در نتایج جستجوی گوگل، تنها به لینک‌سازی اکتفا می‌شد. اما امروزه این روند به سادگی گذشته نیست. با افزایش روزافزون استفاده از گوگل توسط کاربران، هوش مصنوعی این موتور جستجو نیز بهبود یافته و روش‌های جدیدی برای ارزیابی اعتبار سایت‌ها و ارتقاء تجربه کاربری پیدا کرده است.

اکنون علاوه بر لینک‌سازی، باید به عوامل متعددی توجه کنید تا گوگل شما را به عنوان یک برند معتبر شناسایی کند. یکی از این عوامل، برند منشن است. در این رویه، در وبسایت‌ها و فروم‌های دیگر از برند خود نام می‌برید، بدون اینکه لینکی به آن داده باشید. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح داده ایم.

منظور از برند منشن (Brand Mentions) چیست؟

برند منشن به معنای نام بردن از کسب ‌و کار، محصولات یا خدمات شما در مقالات خبری، ریویوهای آنلاین، پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا سایر رسانه‌هاست. این کار بدون لینک دادن به صفحات شما انجام می‌شود. بسیاری از کسب و کارها با بررسی و نظارت بر برند منشن‌های خود، به نظرات منحصر به فردی در مورد خدمات و محصولات خود دست پیدا می‌کنند.

اشاره به برند، چه مثبت، چه خنثی و چه منفی، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اعتبار کسب و کار به شما بدهد و کمک کند درک بهتری از احساس واقعی مشتریان نسبت به خدمات خود داشته باشید که به آن احساسات برند یا Brand Sentiment می‌گویند.

انواع برند منشن

اشاره به برند می‌تواند در هر جایی که مخاطبان شما به صورت آنلاین حضور دارند، انجام شود. برخی از این منشن‌ها مستقیم هستند (وقتی کاربر نام شرکت شما را ذکر می‌کند) و برخی غیرمستقیم (وقتی کاربر درباره محصولات شما صحبت می‌کند بدون اینکه نام شرکت را ذکر کرده باشد). برند منشن همچنین می‌تواند در رسانه‌هایی مانند مقالات خبری، بخش‌های تلویزیونی یا پادکست‌ انجام شود. انواع برند منشن عبارت‌اند از:

  • برند منشن در شبکه‌های اجتماعی: زمانی رخ می‌دهد که کاربران یا تولیدکنندگان محتوا درباره برند شما در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین صحبت ‌کنند، چه در قالب پست، تگ، هشتگ یا کامنت.
  • بررسی‌ها و امتیازدهی‌ها: مربوط به زمانی می‌شود که مشتریان تجربیات خود را درباره کسب و کار شما در سایت‌های ریویو مانند Google Reviews به اشتراک بگذارند.
  • فروم‌های آنلاین: افراد نظرات خود را درباره محصولات شما در انجمن‌ها یا گروه‌های آنلاین مانند نی نی سایت مطرح می‌کنند.
  • اشاره در وبلاگ‌ها: این نوع برند منشن زمانی انجام می‌شود که وبلاگ‌نویسان به برند شما در مقالات و ریویوهای خود اشاره کنند.
مطلب پیشنهادی  چطور با طراحی گرافیکی برند و لوگو خود را متمایز کنیم؟

 

تاثیر برند منشن بر سئو

 

چرا باید برند منشن‌های انجام شده را ارزیابی کرد؟

کسب‌ و کارها برای اهداف بازاریابی، اطلاعاتی و اعتباری منشن‌های انجام شده را تحت نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، فردی که این کار را انجام دهد، می‌داند مشتریان، کاربران آنلاین و رسانه‌ها درباره کسب و کار او چه می‌گویند. این اطلاعات، اطلاعاتی ارزشمند درباره برند ارائه می‌دهد.

این کار به کسب‌ و کارها کمک می‌کند تا اعتبار خود را ارزیابی و ترندهای روز را شناسایی کرده و به بازخورد یا نگرانی‌ها سریعا پاسخ دهند. برای مثال، افزایش ناگهانی ریویوهای منفی می‌تواند نشانگر یک مشکل در محصول یا خدمات باشد.

از طرف دیگر، برند منشن مثبت فرصت‌ خوبی برای تعامل و بازاریابی است. برای مثال، زمانی که مخاطبان ریویوهای مثبت ثبت کنند، صاحب کسب ‌و کار می‌تواند کمپین‌های تبلیغاتی خاص را راه‌اندازی کند.

برند منشن همچنین به کسب ‌و کارها اجازه می‌دهد اطلاعاتی را درباره رقبای خود جمع‌آوری کنند. آن‌ها می‌توانند از این اطلاعات برای شناسایی خلاهای بازار و کشف فرصت‌های جدید استفاده کنند.

چگونه برند منشن را زیر نظر بگیریم؟

ابزارهای سئو که وب را ارزیابی می‌کنند، قابلیت‌هایی برای ارزیابی منشن‌ها توسط وبلاگ‌نویسان دارند. با این حال، این ابزارها معمولا پولی هستند و همراه با دیگر محصولات سئو ارائه می‌شوند که ممکن است به آن‌ها نیازی نداشته باشید. همچنین، ممکن است محدودیت‌هایی در تعداد کلیدواژه‌هایی که می‌توانید پیگیری کنید، داشته باشند.

برای مثال شما می‌توانید از ابزار Google Alerts برای ارزیابی برند منشن‌های خود استفاده کنید. این سرویس اطلاع‌رسانی رایگان از سوی گوگل ارائه می‌شود و بسیاری از محدودیت‌های ابزارهای سئو را ندارد.

هنگام استفاده از این ابزار، حتما اشتباهات رایج در نوشتن برند خود را نیز وارد کنید. برای مثال، اگر نام برند شما آبستا ادز است، می‌توانید اشتباهات تایپی رایج مانند آبستاادز و ابستا ادز را نیز در این ابزار وارد کنید. به این ترتیب، حتی اگر وبلاگ‌نویسی نام برند را اشتباه نوشته باشد، باز هم از منشن‌ها مطلع خواهید شد.

همچنین شما باید در مکالماتی که در مورد برندتان هستند، شرکت کنید.زمانی که یک تاپیک یا فروم پیدا کردید که در مورد برند شما صحبت می‌کردند، می‌توانید تا زمانی که فعال هستند شما نیز در مکالمات کاربران شرکت کنید.

زمانی که شما به پرسش‌ها و مشکلات کاربران به صورت سریع پاسخ دهید، نشان می‌دهید که به نظرات آن‌ها اهمیت داده و در پی رفع مشکلات هستید.

ابزار ارزیابی برند منشن

زمانی که نام برند شما در صفحات وب یا شبکه‌های اجتماعی منشن شود، ابزارهایی وجود دارند که بلافاصله به شما اطلاع می‌دهند. برخی ابزارها خدمات بیشتری را نیز ارائه می‌دهند، برای مثال این ابزارها منشن‌هایی که در مدت طولانی انجام شده را نشان می‌دهند یا با استفاده از هوش مصنوعی، احساسات برند را بررسی خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی  خدمات طراحی لوگو فوری ویژه کسب‌وکارها

بسته به نیازها، بودجه و وبسایت‌هایی که در مورد برند شما در آن صحبت می‌شود، می‌توانید از ابزار مختلفی استفاده کنید. در ادامه برخی از این ابزارها معرفی شده‌اند.

گوگل آلرتز (Google Alerts)

این ابزار، یک راه ساده برای بررسی برند منشن‌های انجام شده است. در این ابزار، باید کلمات کلیدی (مثل نام برندتان) را وارد کنید، سپس فناوری موجود در این ابزار در سراسر وب به دنبال آن کلمه کلیدی می‌گردد.

بعد از پیدا کردن تمام منشن‌ها، گوگل آلرتز یک ایمیل برایتان ارسال خواهد کرد. در این ایمیل تمام مقالات، فروم‌ها یا دیگر محتواهایی که برند شما را منشن کردند، نشان داده می‌شود. شما می‌توانید با تغییر تنظیمات این ابزار، تعیین کنید که این ایمیل‌ها در چه بازه زمانی، منطقه و زبانی برای شما ارسال شوند.

استفاده از این ابزار یک راه عالی برای زیر نظر گرفتن برند منشن‌ها و بهبود رتبه است، اما گوگل آلرتز تنها وب را بررسی کرده و به شبکه‌های اجتماعی دسترسی ندارد.

ابزار sprout social

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که منشن‌های مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی معروف مثل اینستاگرام، لینکدین یا فیس‌بوک انجام شده‌اند را بررسی کنید.

این ابزار می‌تواند تا پنجاه هزار پست را در ثانیه ارزیابی کند. هوش مصنوعی این ابزار نیز به شما خواهد گفت کدام برند منشن را در اولویت قرار دهید تا به اعتبارتان آسیبی وارد نشود. البته توجه داشته باشید که این ابزار رایگان نیست.

آگوراپالس (Agorapulse)

این ابزار می‌تواند پیام‌ها را از چندین شبکه اجتماعی در یک صندوق ورودی جمع کند. آگوراپالس بر روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز دارد، بنابراین شما برای ارزیابی برند منشن در سراسر وب، نیازمند استفاده از ابزارهای دیگر نیز هستید.

توجه داشته باشید که این ابزار نیز رایگان نیست.

ابزار منشن

منشن ابزار نظارت بر برند منشن است که مکالمات را در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری، فروم‌ها و وبلاگ‌ها به‌صورت زنده پیگیری می‌کند. این پلتفرم با تحلیل احساسات مبتنی بر هوش مصنوعی، به شما کمک می‌کند تا لحن مکالمات درباره برند خود را تشخیص دهید.

ابزار منشن همچنین به شما این امکان را می‌دهد که رقبای خود را نیز ارزیابی کرده و از اعتبار آن‌ها در سراسر وب مطلع شوید. این ابزار نیز رایگان نیست.

مطلب پیشنهادی  چگونه بازدید سایت را بالا ببریم؟ ترفندهایی که رقبا دوست ندارند بدانید

برندواچ (Brandwatch)

برندواچ یک ابزار جامع است که شما را از برند منشن‌های جدید مطلع می‌کند. این ابزار می‌تواند منشن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی پیدا، منشن‌های غیرمستقیم برند را شناسایی کرده و به شما در تحلیل منشن‌ها در طول چند سال کمک کند.

این ابزار همچنین می‌تواند مخاطبان شما را تقسیم‌بندی کرده و به شما در درک بهتر داستان پشت پرده برند منشن‌ها کمک کند. این ابزار نیز رایگان نیست.

 

چگونه برند منشن انجام دهیم

 

تفاوت‌های بین برند منشن و لینک سازی

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، برند منشن که اغلب با عنوان منشن بدون لینک (Unlinked Mention) شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که یک وب‌سایت به برند شما اشاره کند بدون اینکه لینکی به سایت شما بدهد. از دیدگاه سئو، این نوع منشن‌ها بدون لینک هم ارزشمند هستند.

الگوریتم گوگل برند منشن را نشانه‌ای از اعتبار برند می‌داند و در نتیجه به بهبود رتبه شما در نتایج جستجو و افزایش آگاهی از برند کمک خواهد کرد، حتی اگر لینکی وجود نداشته باشد.

اما در بک لینک، از یک سایت دیگر یک لینک فالو (Follow) به سایت شما داده می‎‌شود. این لینک‌ها ترافیک مستقیم به سایت شما می‌آورند و باعث افزایشDomain Authority سایت شما خواهند شد.

در مقابل، لینک‌های Nofollow نیز وجود دارند. لینک نوفالو لینکی است که به موتورهای جستجو دستور می‌دهد آن را در الگوریتم رتبه‌بندی لحاظ نکنند. این نوع لینک‌ها در ابتدا برای مقابله با اسپم و کنترل کیفیت لینک‌های خروجی طراحی شدند، اما همچنان می‌توانند منجر به افزایش ترافیک و حتی تبدیل به لینک Follow شوند.

برداشت گوگل از برند منشن

اطلاع کامل از الگوریتم گوگل همچنان امکان پذیر نیست، اما برخی اطلاعات نشان می‌دهند که گوگل ممکن است منشن کردن برند را به عنوان یکی از عوامل رتبه‌بندی در نظر بگیرد.

انتظار می‌رود حتی بدون وجود یک لینک فالو، منشن کردن برند تاثیر خوبی روی رتبه‌بندی سایت بگذارد. اگرچه این به معنای آن نیست که برند منشن همان نقش بک لینک را ایفا می‌کند، اما نشان‌دهنده آن است که گوگل به اهمیت آن‌ واقف است.

سخن آخر

برند منشن یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای افزایش اعتبار سایت شماست. هر بار که در فضای وب درباره نام سایت، برند یا دامنه شما صحبت شود، این موضوع به عنوان یک منشن محسوب می‌شود و به گوگل کمک می‌کند تا اعتبار و شهرت برند شما را بهتر شناسایی کند. افزایش تعداد برند منشن‌ها می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *