امروزه و در عصر حاضر، هر سوالی که داشته باشید ابتدا به گوگل مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را از آن دریافت میکنید. اما تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که سایتهای نمایش داده شده در صفحه جستجو، بر چه ترتیب و اساسی قرار میگیرند؟ چه عواملی باعث میشود یک سایت بر دیگری اولویت داشته و در نتایج اولیه قرار گیرد؟ گوگل برای بهینهسازی صفحات جستجوی خود الگوریتمهایی را ارائه داد که صفحات مختلف وبسایتها را بررسی کرده و براساس کیفیت آنها را رتبه بندی میکند. شناخت این الگوریتم های گوگل میتواند به شما کمک بزرگی کند تا وبسایت خود را در رتبه بالاتری قرار دهید.
الگوریتم های گوگل چیستند؟
الگوریتمهای گوگل، سیستم پیچیدهای هستند که برای دریافت اطلاعات از سرچ ایندکس و تولید بهترین نتیجه برای کوئری استفاده میشوند. موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتمها و فاکتورهای رتبهبندی زیادی استفاده میکند تا وبسایتها را براساس نتایج سرپ (صفحه نتایج گوگل) رتبهبندی کند.
در سالهای اولیه، گوگل آپدیتهای محدودی را برای الگوریتمهای خود ارائه میکرد. اما حالا سالانه گوگل هزاران تغییر را در الگوریتمهای خود به وجود میآورد. بسیاری از این آپدیتها به قدری جزئی هستند که تقریبا کسی متوجه آنها نمیشود. اما هر از چندگاهی آپدیتهایی اساسی ارائه میشود که به طورکلی میتوانند سرپ را تحت تاثیر قرار دهند.
برخی از الگوریتمهای گوگل شامل موارد زیر میشوند:
نام الگوریتم | هدف | سال ارائه |
الگوریتم پاندا | از بین بردن تکنیکهای کلاه سیاه | 2011 |
الگوریتم پنگوئن | از بین بردن لینکهای تقلبی | 2012 |
الگوریتم کبوتر | بهبود جستجوی محلی | 2014 |
الگوریتم مرغ مگس خوار | درک بهتر محتوای جستجوی کاربر | 2013 |
الگوریتم صاریغ | جذب بهتر کاربران محلی برای کسب و کارها | 2016 |
الگوریتم مدیک | بهبود نتایج جستجو در زمینه پزشکی و سلامت | 2018 |
الگوریتم برت | مدل زبانی هوش مصنوعی برای بهبود نتایج جستجو | 2019 |
الگوریتم صفحه آرایی | توجه به طراحی سایت و طرح بندی صفحات | 2012 |
الگوریتم موبایل فرندلی | تمرکز بر بهتر نشان دادن صفحات به کاربران موبایل | 2015 |
الگوریتم کافئین | بالا بردن سرعت ایندکس شدن صفحات گوگل | 2010 |
الگوریتم تازگی | ارائه محتواهای جدیدتر به کاربران | 2011 |
آشنایی با الگوریتم های باغ وحش گوگل
بسیاری از این الگوریتمها، با استفاده از اسم حیوانات مختلف نامگذاری شده اند. به همین دلیل خیلی از افراد این مجموعه را با نام باغ وحش گوگل میشناسند. البته تمام الگوریتمهای گوگل بر اساس نام حیوانات نیستند و فقط برخی از این قانون پیروی میکنند. در ادامه به بررسی هر یک از این الگوریتمها میپردازیم.
-
الگوریتم پاندا در گوگل (panda)
گوگل پاندا ابتدا در فبریه سال 2011 (بهمن 1389) به منظور از بین بردن تکنیکهای سئو کلاه سیاه معرفی شد. هدف این الگوریتم کاهش تعداد وبسایتهای بیکیفیت در سرپ است و از اولین آپدیتهای گوگل با هدف کنترل کیفیت محتوا محسوب میشود.
الگوریتم پاندا در گوگل با فیلتر کردن صفحات بیربط و کممحتوا، به کاربران کمک میکند صفحات با کیفیتتر و مفیدتری را پیدا کنند. امروزه الگوریتم پاندا دیگر به تنهایی در گوگل وجود ندارد، اما همچنان به عنوان بخشی از الگوریتم هسته گوگل باقی مانده است.
-
الگوریتم پنگوئن در گوگل (penguin)
گوگل با انتشار الگوریتم پنگوئن، سرپ را از وجود وبسایتهای حاوی لینکهای مخرب و بیکیفیت پاک کرد و به وبسایتهایی با محتوای با کیفیت پاداش داد. هدف اولیه الگوریتم پنگوئن این است که نتایج جستجوی گوگل برای کاربران مرتبط و با ارزش باشند. با هدف قرار دادن سایتهایی که لینکهای مخرب دارند یا از تاکتیکهای کلاه سیاه استفاده میکنند، الگوریتم پنگوئن به یکپارچگی نتایج جستجو کمک کرده و تجربه کاربری را بهبود میبخشد.
-
الگوریتم کبوتر در گوگل (pigeon)
انتشار این الگوریتم تاثیر بسیار شگرفی در نتیجه نتایج جستجوی محلی گوگل گذاشت. الگوریتم کبوتر طراحی شده تا الگوریتم جستجوی محلی گوگل را به الگوریتم وب نزدیکتر کرده و پارامترهای رتبه بندی را براساس فاصله و مکان بهبود بخشد.
الگوریتم کبوتر گوگل با ادغام الگوریتم جستجوی محلی و جستجوی وب گوگل، تجربه جستجوی یکپارچهتر و فراگیرتری را ایجاد کرد.
-
الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل (Hummingbird)
این الگوریتم در سال 2013 (1391-1392) برای بهبود نتایج جستجو معرفی شد. این الگوریتم به جای نشان دادن سایتهایی که حاوی کلمه کلیدی مورد نظر کاربر هستند، به گوگل کمک میکند تا هدف کاربر از جستجوی کلمه کلیدی را درک کند. این پروسه، جستجوی معنایی یا سمانتیک نام دارد.
با اینکه گوگل همواره در حال تغییر و بهتر کردن الگوریتمهای خود است، اما الگوریتم مرغ مگسخوار نسبت به دیگر الگوریتمها اساسیتر بوده و به نسبت نیازی به آپدیتهای مکرر ندارد.
-
الگوریتم صاریغ (possum) گوگل
این الگوریتم در سپتامبر 2016 (شهریور 1395) معرفی شد. این آپدیت تاثیر بسزایی روی نتایج محلی گوگل گذاشت، مخصوصا برای سایتهایی که هدفشان جذب کاربران محلی بود. گوگل با این الگوریتم فیلترهای سختگیرانهتری را برای حذف محتواهای تکراری اعمال کرد.
موقعیت مکانی کاربر، به یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی رتبهبندی گوگل تبدیل شد. با اینکار کسب و کارهایی که از لحاظ موقعیت مکانی به کاربر نزدیکتر بودند، در نتایج بالاتری قرار میگرفتند. با این الگوریتم گوگل همچنین تغییرات کوچک در جستجو نیز تاثیر زیادی در محتوا میگذارند. برای مثال جستجوی “دندانپزشکی در کرج” و “دندانپزشکی نزدیک کرج” نتایج متفاوتی را به همراه خواهند داشت.
-
الگوریتم مدیک (medic)
این الگوریتم در سال 2018 (1396-1397) معرفی شد. این الگوریتم به منظور بهبود جستجو برای سایتهای پزشکی و سایتهایی که با سلامت، بهداشت و درمان مرتبط هستند منتشر شد.
این الگوریتم گوگل باعث میشود وبسایتهایی که از محتوای معتبرتری برخوردار هستند، در نتایج بالاتری قرار گیرند. به علاوه، این الگوریتم صفحاتی که حاوی محتوای مرتبط به موضوع صفحه هستند را در رتبههای بالاتری قرار میدهد. البته این الگوریتم روی تمام صفحات وبسایت تاثیرگذار نیست و ممکن است فقط روی برخی از صفحات تاثیر بگذارد.
-
الگوریتم برت گوگل (BERT)
این الگوریتم یک مدل زبانی هوش مصنوعی است که در حال حاضر روی نتایج جستجو اعمال میشود. با اینکه این الگوریتم مدل پیچیدهای دارد، اما هدف آن بسیار ساده است! این مدل به گوگل کمک میکند تا هدف و فهوای جستجوی کاربر را بهتر درک کند.
الگوریتم برت از هوش مصنوعی به فرم پردازش زبان طبیعی (NLP)، درک زبان طبیعی (NLU) و آنالیز احساسات استفاده میکند تا هر کلمه داخل یک جمله و ارتباط آن با دیگر کلمات را بررسی کند. در گذشته گوگل تمام کلمات را به ترتیب قرار گرفتن آن بررسی میکرد، به همین دلیل این الگوریتم تاثیر به سزایی روی نتایج جستجو گذاشت.
-
الگوریتم صفحه آرایی گوگل (Page Layout)
این الگوریتم بر خلاف مدلهای دیگر که به محتوا توجه داشتند، روی طرحبندی و طراحی سایت تمرکز دارد. با این الگوریتم ابتدای صفحات که بدون اسکرول کردن نمایان هستند، باید محتوای با کیفیتتر و جذابتری داشته و به سوالات کاربر پاسخ دهند. در صورتی که در این قسمت از وبسایت از تبلیغات زیادی استفاده شده باشد، سایت در نتایج جستجوی گوگل پایینتر خواهد رفت.
-
الگوریتم موبایل فرندلی گوگل (Mobile Friendly)
الگوریتم موبایل فرندلی یا موبایل گدون، تنها پس از فراگیر شدن تلفنهای همراه برای گوگل ارائه شد. با این آپدیت، وبسایتهایی که در نسخه موبایل بهتر نشان داده میشوند رتبه بهتری خواهند داشت. این الگوریتم روی جستجوهایی که در تبلت و کامپیوترهای رومیزی انجام میشوند تاثیر ندارد.
این مدل در سال 2015 ارائه شد و در سال 2016، بهبود یافت. در این سال یک الگوریتم دیگربه نام mobile first index یا موبایل فرست ایندکس معرفی شد. با این الگوریتم، گوگل نسخه موبایلی وبسایتها را به عنوان نسخه اصلی آن سایت میشناسد.
-
الگوریتم کافئین گوگل
این مدل، به بالا رفتن سرعت ایندکس شدن صفحات در گوگل کمک میکند. با ایندکس شدن سریعتر صفحات، رباتهای گوگل در مدت زمان کمتری به صفحه سر میزنند و آن را در رتبهبندی قرار میدهند. تا پیش از ارائه این الگوریتم گوگل، صفحات در مدت طولانیتری ایندکس میشدند و اغلب سایتهایی که رتبه بهتری داشتند، محتوای باکیفیت و معتبری ارائه نمیکردند.
-
الگوریتم تازگی گوگل (freshness)
این مدل بر اساس آپدیت کافئین معرفی و منتشر شد و تغییر بسیار زیادی در رتبهبندیها ایجاد کرد. این الگوریتم گوگل روی 35 درصد از جستجوا تاثیر میگذارد و نتایج جدیدتر و تازهتری را ارائه میدهد. به دلیل اینکه روند تولید محتوا و تولید صفحات جدید با سرعت زیادی پیش میرود، به همین دلیل نیاز است تا گوگل همواره محتواهای جدیدتر را در اختیار کاربران قرار دهد.
نتیجه
گوگل برای بهینهسازی نتایج جستجو برای کاربران، اقدام به انتشار الگوریتمهایی کرده که با نام الگوریتمهای باغ وحش شناخته میشوند. این الگوریتمها صفحات وبسایت را بر اساس فاکتورهای متعدد بررسی کرده و به آنها رتبه میدهند. شما با شناخت این الگوریتمها میتوانید جهت بهبود رتبه سایت خود در سرپ قدم مثبتی بردارید.