اگر میخواهید وبسایت شما در صفحه سرچ گوگل رتبه بگیرد و در صفحات اول آن نمایش داده شود، باید نکات زیادی را در نظر گرفته و از اصول خاصی پیروی کنید. یکی از اصول سئو که روی رتبهبندی سایت تاثیر دارد، اسپم اسکور است. در صورتی که عدد این معیار بالا باشد، ممکن است گوگل سایت شما را جریمه کرده و آن را به صفحات عقبتر هدایت کند. در این مطلب، در مورد اینکه اسپم اسکور چیست، چه چیزی روی آن تاثیر دارد و چطور میتوان آن را پایین آورد صحبت کردهایم. با ما همراه باشید.
اسپم اسکور سایت چیست؟
اسپم اسکور یا Spam Score، معیاری است که نشان میدهد چند درصد احتمال دارد گوگل یک سایت را جریمه کند. این معیار زمانی بالا می رود که از وبسایتهای اسپم، به سایت شما لینک داده شده باشد.
اما توجه داشته باشید که بالا بودن این معیار به این معنی نیست که حتما وبسایت شما دچار اسپم شده است، عوامل زیادی روی بالا یا پایین آمدن اسپم اسکور تاثیر میگذارند.
گاهی اوقات ممکن است بالا بودن این معیار به معنی این باشد که وبسایت به درستی طراحی نشده و یا به خوبی از آن نگهداری نشده است. برای مثال برخی از وبسایتها از سئو کلاه سیاه استفاده میکنند تا موتورهای جستجو و کاربران را فریب دهند، به همین دلیل Spam Score آنها بالاتر میرود.
دلیل اهمیت اسپم اسکور چیست؟
این معیار به صورت مستقیم روی رتبهبندی سایت شما در گوگل تاثیر نمیگذارد. به جای آن، ابزارهای واسطه میزان اسپم بودن لینکهایی که به سمت سایت شما میآیند را بررسی میکنند.
این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که لینکهایی که به سایت شما داده شدهاند، ارزش یکسانی ندارند. برخی لینکها ارزش بالاتری داشته و اعتبار بیشتری را به سمت سایت شما روانه میکنند. در مقابل برخی لینکها نیز کیفیت کمی داشته و به سایت و رتبهبندی شما آسیب خواهند زد.
در چنین شرایطی گوگل به صورت دستی سایت شما را جریمه یا پنالتی خواهد کرد. اما وبلاگنویسان به صورت مستقیم به الگورتیم های گوگل دسترسی ندارند به همین دلیل نمیدانند کدام لینکها به سایت آسیب میزنند و کدام باعث پیشرفت آن میشوند.
به همین دلیل ابزارهایی طراحی شدهاند که اسپم اسکور سایت را نشان میدهند. وبلاگنویسان با بررسی این ابزارها میتوانند متوجه شوند که کدام لینکها اسپم است و کدام یک برای وبسایت مفید است.
چطور بفهمیم اسپم اسکور سایت چقدر است؟
وبسایت هایی مثل ماز (moz) ابزاری دارند که spam score را چک میکنند و یک گزارش مختصر در مورد آن ارائه میدهند. اسپم اسکور سایت شما در یکی از دستهبندیهای زیر قرار خواهد گرفت:
- پایین: بین 1 تا 30 درصد
- متوسط: بین 31 تا 60 درصد
- بالا: بین 61 تا 100 درصد
در بهترین حالت، این معیار باید زیر 5 درصد باشد. اگر اسپم اسکور وبسایت شما پایین باشد، نیازی به نگرانی و اقدام خاصی نیست.
اما چیزی که باید به آن رسیدگی کنید، اسپم اسکور متوسط و بالاست. اگر به صورت مرتب سایت خود را بررسی نکنید، ممکن است مخاطبان بازخورد خوبی ندهند و گوگل سایت را جریمه کند.
ده فاکتور که روی اسپم اسکور تاثیر میگذارند
سیگنالها و عوامل زیادی هستند که روی این معیار تاثیرخواهند گذاشت. اگر با spam score به مشکل برخوردهاید، باید حواستان به موارد زیر باشد.
- حجم وبسایت و بک لینکها
- متنوع بودن بک لینکها
- نسبت بین لینکهای فالو و نوفالو
- برند منشن با استفاده از بک لینک
- تعداد لینکهای خارجی در برابر لینکهای داخلی
- تعداد انکرتکست استفاده شده
- طول دامنه
- وجود اطلاعات تماس
- وجود عدد در دامنه
- کیفیت محتوا
در ادامه هر یک از این موارد را به صورت جداگانه توضیح دادهایم.
-
حجم وبسایت و بک لینکها
اگر سایت شما صفحات زیادی داشته اما تعداد لینکهای داخلی آن کم باشد، ممکن است گوگل آن را به عنوان اسپم تشخیص دهد. اگر موتورهای جستجو تشخیص دهند که یک وبسایت محتوای با ارزشی ندارد، اسپم اسکور آن را بالا میبرند.
بک لینکها نشان میدهند که یک صفحه، ارزش این را دارد که از سایتها و صفحههای دیگر به آن ارجاع داده شود. اگر وبسایت خود را به تازگی راه اندازی کردهاید، مطمئن شوید که از لینک دهی داخلی استفاده میکنید.
-
تنوع بک لینکها
اگر تنوع بک لینکها کم باشد، به این معنی است که بک لینکهای یک سایت همگی از یک دامنه میآیند. اگر وبسایت شما بیشتر از هزار بک لینک از تنها ده دامنه داشته باشد، یعنی تنوع بک لینک کم است و اسپم اسکور بالا میرود.
-
نسبت بین لینکهای فالو و نوفالو
اگر تعداد بک لینکهای فالو وب سایت شما خیلی بیشتر از بک لینکهای نوفالو باشد، موتورهای جستجو سایت شما را به عنوان اسپم شناسایی میکنند.
یک لینک نوفالو لینکی است که به موتور جستجو میگوید اعتبار صفحه را به صفحه جدید منتقل نکند. این بک لینک تاثیری روی رتبه شما در صفحات گوگل نیز نخواهد داشت.
در عین حال، لینک فالو اعتبار صفحه را به صفحه جدید منتقل خواهد کرد. اگر تعداد این لینکها نسبت به لینکهای نوفالو خیلی بیشتر باشد، ممکن است باعث شود موتورهای جستجو تصور کنند این لینکها خریداری شدهاند و طبیعی نیستند.
-
برند منشن با استفاده از بک لینک
در برخی موارد، از اسم برند برای بک لینک گرفتن استفاده میشود. با این کار اعتبار و رتبهبندی آن برند در صفحه جستجو بالا میرود. وبسایتهایی که به صورت طبیعی بک لینک میگیرند، از این طریق این کار را انجام میدهند.
در صورتی که تعداد بک لینکهای یک سایت که به نام برند اشاره نمیکنند بیشتر از بک لینکهای برند منشن باشد، ممکن است اسپم اسکور آن را افزایش دهد.
-
تعداد لینکهای خارجی در برابر لینکهای داخلی
خیلی از وبسایتهای اسپم، لینکهای خارجی بیشتری نسبت به داخلی دارند. به همین دلیل اگر وبسایت شما حجم خیلی زیادی لینک خارجی داشته و تعداد لینکهای داخلی آن کم باشد، ممکن است اسپم اسکور آن نیز بالا رود. برای پایین آوردن آن نیز شما باید میان تعداد لینکهای خارجی و داخلی تعادل برقرار کنید.
-
تعداد انکرتکست استفاده شده
شما همچنین باید تعادلی بین انکرتکستها و میزان محتوایی که داخل صفحات خود دارید ایجاد کنید. اگر میزان انکرتکست استفاده شده در یک صفحه خیلی زیاد باشد، ممکن است Spam Score آن بالا رود.
برای اینکه از وقوع این مسئله جلوگیری کنید، باید یک محتوای ارزشمند بنویسید و تعداد انکرتکستها و لینکها را کم کنید.
-
طول دامنه
گوگل سایتهایی که دامنههای طولانی دارند را به عنوان تلاشی برای استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی محسوب میکند. این کار بر خلاف قوانین گوگل است، به همین دلیل سعی کنید دامنه خود را کوتاه نگه دارید.
-
وجود اطلاعات تماس
یک وبسایت قابل اعتماد همیشه اطلاعات تماس دارد. یک صفحه تماس با ما بسازید و به هدر یا فوتر سایت خود اضافه کنید. بودن این صفحه به کاربران این اطمینان را میدهد که کسب و کار شما قانونی است و میتوان به آن اعتماد کرد.
-
وجود عدد در دامنه
بیشتر دامنهها فقط از حروف استفاده میکنند. اما برخی از نامهای قانونی دامنهها داخل خود عدد دارند، این مسئله میتواند کاربران و موتورهای جستجو را گیج کند و نشانگر این باشد که سایت، اسپم است.
اگر نام کسب و کار شما حاوی عدد است، برای جلوگیری از بالا رفتن اسپم اسکور به جای استفاده از عدد، آن را به حروف بنویسید. برای مثال به جای نوشتن 5ads.abestateam.it، بنویسید panjads.abestateam.ir
-
کیفیت محتوا
کاربران به دنبال یک محتوای با کیفیت هستند که به تمامی سوالاتشان پاسخ دهد. موتورهای جستجو نیز به دنبال رساندن این محتواها به کاربران هستند.
در سال 2022، گوگل الگوریتم محتوایی خود را به روزرسانی کرد. با این به روزرسانی، محتوای مفید و مرتبط به کاربران نمایش داده میشود.
این موتور جستجو همچنین الگوریتم EEAT را نیز معرفی کرد. این عبارت مخفف تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد است. محتوایی که مینویسید باید دربرگیرنده تمام این معیارها باشد تا موتور جستجو به شما اعتماد کرده و اسپم اسکور را بالا نبرد.
به همین دلیل اگر محتواهای کوتاه و بیکیفیت زیادی تولید کنید و یا از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنید، ممکن است spam score سایت شما بالا رود.
جمعبندی
اسپم اسکور معیاری است که احتمال جریمه شدن سایت توسط گوگل را نشان میدهد و به کیفیت لینکهای ورودی بستگی دارد. این عدد به صورت مستقیم روی رتبهبندی تاثیر نمیگذارد، اما بالا بودن آن میتواند نشانهای از وجود لینکهای بیکیفیت یا اسپم باشد که ممکن است باعث جریمه سایت شود.
بهترین حالت spam score کمتر از ۵ درصد است و در صورت بالا بودن، باید به بهبود وضعیت لینکها و محتوای سایت توجه کرد. عوامل مهم شامل تنوع بک لینکها، تعادل لینکهای فالو و نوفالو، کیفیت محتوا و داشتن اطلاعات تماس معتبر در سایت است.
برای کاهش اسپم اسکور باید روی لینکسازی طبیعی، محتوای باکیفیت و ساختار صحیح سایت تمرکز کرد تا گوگل سایت را قابل اعتماد بداند و در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کند.